Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Boekrecensie: 'Het idealenboek' van Marnix Geus

23 november 2022

In 2017 nam auteur Marnix Geus van ‘Het idealenboek’, voorgoed afscheid van de pr-wereld en begon een ondernemende community, getiteld The Present Movement, die streeft naar (gelijk)waardigheid en een inclusievere samenleving. Zijn community tracht bruggen te slaan tussen ondernemers en maatschappelijke initiatieven, projecten en kleine ngo’s die een positieve bijdrage kunnen leveren aan het leven van kwetsbare mensen in binnen- en buitenland.

door Louis Thörig

Het boek is eigenlijk voor iedereen geschreven die een changemaker is of zou willen worden met als doel om een meer gelijkwaardige en duurzame wereld te creëren. In zijn indrukwekkende, persoonlijke en ontroerende boek neemt Geus de lezer mee in zijn eigen wereldverbeteringsverhaal bestaande uit vijf thema’s: ‘Wakker worden (woke)’; ‘Een beginnetje maken’; ‘Hulptroepen verzamelen’; ‘Doorzetten in donkere dagen’ en ‘Loslaten’. Aan elk thema hebben ook coauteurs – lees changemakers – hun persoonlijke verhalen toegevoegd.

Bij ieder thema legt de auteur aan de lezer een vijftal vragen voor om die persoonlijk te beantwoorden. In het thema ‘Wakker worden’ komt een groeiende bewustwording van misstanden aan bod en de uitdaging om tot actie te komen. In ‘Een beginnetje maken’ beschrijft Geus zijn eerste bezoek aan het Griekse vakantie-eiland Lesbos, waar grote aantallen vluchtelingen in kampen zitten en wat hem inspireert om een eerste stap in de hulpverlening te zetten. In ‘Hulptroepen verzamelen’ komt het aan op de praktische uitvoering van idealen en gaat het om het mobiliseren van steun. In ‘Doorzetten in donkere dagen’ komt het aan op het overwinnen van weerstand. Oefenen in geluk en elke dag een uurtje mediteren is een aanrader. In ‘Loslaten’ beschrijft Geus zijn persoonlijke ervaring over hoe flexibel mee te bewegen met de dilemma’s die zich zoal aandienen in het leven, en die motiveren niet van het pad af te raken om toch idealen te blijven verwezenlijken.

Op de flaptekst staat de boodschap: ‘Wil jij graag van betekenis zijn, maar weet je niet hoe je je idealen kunt verwezenlijken? Deze gids wijst je de weg. Onze planeet schreeuwt om wereldverbeteraars in alle kleuren en maten.’ Geus is hierin geslaagd.

--

Deze recensie verscheen eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 24, nummer 5, dat in november 2022 uitkwam.

Meer over Boeken Boekrecensie Vf 24-5 Changemakers Het Idealenboek Louis Thörig Marnix Geus
Louis Thörig

Louis Thörig

Gastauteur

Dr. Louis Thörig, MBA, is verbonden als master- en bachelorthesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan in Wormerveer.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close