Steeds vaker gebruiken fondsenwervers de stelling: ‘Het behouden van een donateur is goedkoper dan het werven van een nieuwe.’ Er komt steeds meer besef dat het de moeite loont om te investeren in die donateur. Wat nog wel vaak ontbreekt is het inzicht dat de telefonische contacten met die donateur een verantwoordelijkheid zijn van de gehele organisatie, niet alleen van de donateursservice.
Een algemeen bekend feit: donateurs maken de missie en activiteiten van de organisatie mogelijk, dus ook het werk van alle medewerkers van die organisatie. Toch is het contact met die donateurs vaak het exclusieve domein van de donateursservice. De gedachte daarbij is: ‘zij zijn gespecialiseerd in klantcontact, dus is het hun pakkie-an’. Op zich geen onlogische gedachte, maar die gedachte heeft een heroverweging nodig. Want de donateursservice kan het niet alleen.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!