Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

PSI Vransen Direct Mail

Digitaal collecteren

Editorial

11 maart 2021

Alsjeblieft! Het eerste nummer van de 23e jaargang van Vakblad fondsenwerving. Tevens het eerste nummer van het nieuwe jaar. Voor het eerst dat we het jaar daadwerkelijk beginnen met corona. Alsof het er altijd al is geweest. Ik las laatst op nrc.nl een artikel waarvan de strekking is dat wetenschappers verwachten dat het coronavirus nooit meer zal verdwijnen. ‘De samenleving moet ermee leren leven’. Een vreemd gevoel vind ik dat toch.

door Chris Zeekant

Maar wat betekent dat eigenlijk voor de fondsenwerver? Vorig jaar moesten goede doelen halsoverkop allerlei toeren uithalen om toch nog iets te maken van de traditionele collecte. De collecteorganisatoren die van het ene op het andere moment ineens werden ingehaald door de realiteit dat menselijk contact zoveel mogelijk moest worden vermeden. Laat dat nou net datgene zijn waardoor de collecte nog altijd zo’n goed wervingsinstrument is.

Hoewel digitaal collecteren al een tijd bezig was met een opmars, kunnen we wel stellen dat 2020 echt het jaar van de doorbraak was. De landelijk collecterende goede doelen moesten het ineens over een andere boeg gooien. En daar kon de digitale collecte een aardig handje bij helpen.

Vanuit het Vakblad bezien leek het ons interessant om eens te kijken wat nu de resultaten van deze omslag in het collecteren zijn. Redacteur Marijn Thijs deed daarom een ‘digitaal’ rondje langs de 25 landelijk collecterende goede doelen en inventariseerde de collecteopbrengsten van 2020.

In het overzichtsartikel in dit nummer hebben we chronologisch de diverse landelijk collecterende goede doelen uitgelicht, inclusief de resultaten van de collecte in 2020 (digitaal en aan de deur).

Natuurlijk gaat niet iedere vergelijking met 2019 op. Dat was nog een normaal jaar, waarin de samenleving normaal functioneerde. Maar het is toch interessant om te zien hoe de cijfers tussen de diverse doelen uiteen lopen. En tevens hoe die zich verhouden naar het tijdsvak waarin de collecte plaatsvond en dus ook naar de situatie van de lockdown.

Omdat digitaal collecteren nu echt niet meer is weg te denken, leek het de redactie van Vf een goed idee om op zoek te gaan naar experts op dit gebied en die te vragen een serie te schrijven waar je als 'digitale' fondsenwerver echt wat aan hebt. Maak er gebruik van voor je digitalecollectestrategie in 2021.

We trappen in dit nummer af met drie strategische designprincipes succesvolle customer journeys.

Reacties naar chris@fondsenwerving.nl

--

Dit artikel verscheen eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 23, nummer 1, dat in maart 2021 uitkwam.
Meer over Collecteren Coronavirus Digitale collecte Chris Zeekant Vf 23-1

Chris Zeekant

Hoofdredacteur a.i.

Chris was van 2012 tot 2021 betrokken bij Vakblad fondsenwerving. Lange tijd hield hij zich op de achtergrond bezig met de professionalisering van de organisatie, alsmede de transitie van een vooral op papier gebaseerd vaktijdschrift tot een digitaal platform. Nadat op 28 mei 2020 oprichter Jaap Zeekant geheel onverwacht overleed, trad Chris tot september 2021 op als hoofdredacteur a.i..

Wekelijksenieuwsbrief

Hey, vond je dit nou een goed verhaal? Wil je meer van dit soort verhalen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close