Advertentie

Advertentie

Advertentie

Doneren met een themaloterij van FAIRSHARE

Loterijen

25 februari 2020

Native Content - Roelant Reizevoort en Michiel van Dijk, beiden met ruime ervaring in de wereld van kansspelen, begonnen in 2015 FAIRSHARE Nederland. We spreken met Roelant, van huis uit marketeer, was hij eerder productmanager Lotto, marketingdirecteur van De Lotto en uiteindelijk manager bij FAIRSHARE, de eerste Nederlandse organisatie in dertig jaar die een loterijvergunning heeft weten te verwerven.

Roelant Reizevoort, manager bij FAIRSHARE.
Roelant Reizevoort, manager bij FAIRSHARE.

door Caroline Vlietstra, Jaap Zeekant

Roelant: ‘In 2015 begon het bij ons te kriebelen. Er waren flink wat loterijen, maar er was een beperkte groep goede doelen die hieruit geld ontving. De goededoelenloterijen in Nederland zorgen voor een enorme inkomstenstroom en staan daarmee wereldwijd aan de top. Daar mogen we trots op zijn. We vonden daarbij wel dat ieder goed doel vanuit de spelers van een loterij inkomsten zou moeten kunnen krijgen. Of dat nou een grote bekende organisatie is of slechts een kleine stichting. Vanuit die gedachte zijn we met FAIRSHARE begonnen, goed beschouwd een social enterprise.'

Goed bewaard geheim

FAIRSHARE Nederland wil het voor alle goede doelen in Nederland mogelijk maken structurele loterij-inkomsten te werven. In de jaren na de oprichting is de organisatie op- en uitgebouwd en de loterijopzet ontwikkeld, evenals het ict-platform dat daarvoor nodig is. In nauwe samenwerking met de toezichthouder, werd in 2016 een meerjarige loterijvergunning aangevraagd. In 2017 wordt de vergunning door de Kansspelautoriteit verleend. Roelant: 'Eind 2018 ging onze eerste loterij in relatieve stilte live. Nu, bijna anderhalf jaar later, ligt er een stevige betonnen fundering en zijn we klaar voor de toekomst. Feitelijk zijn we het best bewaarde geheim op de loterijmarkt. Nu wordt het tijd dat de mensen weten wie we zijn, waar we voor staan. Het beton is uitgehard, we groeien als kool en we kunnen nu ook meer goede doelen en spelers optimaal faciliteren. Kortom: we zijn toe aan meer (naams) bekendheid.'

'We willen daarbij nadrukkelijk een aanvulling zijn op de bestaande loterijen. Zo worden we door hen ook gezien. Het zou onzinnig zijn om afdrachten van het ene doel naar het andere doel te verplaatsen. Immers, we hebben als goededoelenloterijen allemaal hetzelfde streven: meer geld binnenhalen voor het mooie werk van alle goede doelen. Wij geven daarbij het doel de belangrijkste plek, omdat dat voor ons en de deelnemers minstens zo belangrijk is als de loterij. We werken zo veel mogelijk op de achtergrond. Wat wij met onze loterijen eigenlijk doen, is mensen in staat te stellen te doneren met kans op leuke prijzen. Of als je het andersom bekijkt, een loterij met extra’s, namelijk een donatie aan het door jouw gekozen goede doel. De loterij maakt het geven leuker, maar het goede doel staat voorop.'

Lot of happiness

In augustus 2018 ging zoals gezegd de eerste thematische loterij Lot of Happiness van start, speciaal gericht op het verbeteren van het lot van kinderen. Roelant: ‘Vanaf dag één hebben KiKa, Make-A-Wish Nederland, en al snel ook Strong Babies en CliniClowns in ons geloofd. Daar zijn we ongelooflijk dankbaar voor. We hopen dat uiteindelijk veel meer doelen die binnen dit thema passen in Nederland zich gaat aansluiten. Elke stichting die dat wil, moet wat ons betreft op termijn een gelijke en eerlijke kans krijgen om te worden betrokken bij een van onze loterijen. Van groot belang voor ons is ook dat de deelnemers daarbij zelf kunnen kiezen voor welk goed doel ze spelen. Het is immers hun geld. Wanneer je een keer niet wint, is het wel zo prettig om te weten dat jouw geld daar terechtkomt waar jij wilt dat het terechtkomt. Zo gaat de loterijafdracht, als donatie namens de deelnemer, altijd naar het door hem of haar gekozen goede doel.

'De loterijdeelnemers zijn voor ons in de eerste plaats supporters van het goede doel dat zij willen steunen. Wat wij doen, is het geven leuker maken met een goede loterij, met forse kans om iets te winnen en zeker ook grote topprijzen. De kans op een prijs is ongeveer 1 op 4 ½, met als kleinste prijs 5 euro en momenteel als grootste een miljoen euro. Een lot kost 12,50 euro en er zijn 16 trekkingen per jaar. Er kunnen, om deelnemen leuk te houden, maximaal drie loten per deelnemer worden gekocht en uiteraard mag meespelen pas vanaf de leeftijd van 18 jaar. De deelnemers houden we voortdurend op de hoogte over wat er met hun goededoelengeld gebeurt. Wil iemand weer stoppen met meespelen, dan is een telefoontje voldoende. We zijn dankbaar voor iedere steun aan de doelen, hoe lang dan ook. Aangetekende brieven zijn beslist niet nodig. De mensen moeten vrij zijn om mee te doen of niet. En voor het geld van die aangetekende brief kun je bijna nog een maand meespelen en je favoriete doel steunen.'

'Een groot deel van de promotie gericht op potentiële deelnemers wordt gedaan door de deelnemende goede doelen, uiteraard met onze ondersteuning, zoals met promotiematerialen en media. We zijn dus ook een echte achterbanloterij, al zijn we ook heel actief met het werven van deelnemers op bijvoorbeeld de sociale netwerken. Ook de aangesloten goede doelen doen dat zelf en met succes.'

Nieuwe loterij

Lot of Happiness is de eerste loterij van FAIRSHARE. De eerder genoemde vier kindgerelateerde doelen zijn nu nog de enige begunstigden. Roelant: 'Dat gaan er meer worden. Vanaf nu is ieder goed doel in het Lot of Happinesssegment, dat conform de vergunningseis de ANBI-status heeft, bij ons van harte welkom. Maar we hebben nog veel meer ambitie en we willen door blijven groeien. We merken dat andere goede doelen ons inmiddels weten te vinden. We zijn daarom een tweede themaloterij aan het ontwikkelen. In welk segment kan ik helaas nog niet zeggen. Maar lang zal dat niet meer duren. Met een beetje geluk kunnen we op de Vakdag Fondsenwerving bekendmaken welke loterij erbij komt. Dus zeker toekomstplannen. Maar we zijn nog niet zo lang bezig dat we het verleden uit het oog verloren zijn. We begonnen nog maar anderhalf jaar geleden met een missie, een visie, een plan en een groep mensen die in ons geloofden. We zijn er best wel een beetje trots op dat we nu al samenwerken met vier mooie doelen als KiKa, Make-A-Wish Nederland, Strong Babies en CliniClowns en dat we een snel groeiende achterban van vele, vele tienduizenden tevreden supporters hebben.'

Native Content

Dit artikel valt onder de verantwoordelijkheid van de redactie. Het wordt je aangeboden door www.fairsharenederland.nl.

Meer weten over de loterijen? Neem contact op met michiel@fairsharenederland.nl, of roelant@fairsharenederland.nl.

--

Een versie van dit artikel verschijnt ook in het Vakblad fondsenwerving van 3 maart 2020.

Meer over Vf 22-2 FAIRSHARE Kansspelen Loterij Michiel van Dijk Roelant Reizevoort

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap was eind jaren 90 oprichter van Vakblad fondsenwerving. Hij was ruim een halve eeuw actief in de non-profitsector en 45 jaar serieus bezig met fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Goede Doelen Nederland is. Als oprichter van Vf was Jaap ook betrokken bij de oprichting van de Vakopleidingen Fondsenwerving. Daarnaast was hij founder van de Nationale Vakdag fondsenwerving. Jaap overleed geheel onverwachts op donderdag 28 mei 2020.

Caroline Vlietstra

Journalist Vf

Caroline is zowel fotograaf als journalist en werkt namens haar eigen bedrijf voor verschillende opdrachtgevers waaronder Veilig Verkeer Nederland, ZUIDAS.magazine, Tirol Werbung, Oranje Boven, Voigt Travel en UIT magazine. Voordat ze als freelancer aan de slag ging, werkte ze 29 jaar bij Dagblad De Telegraaf (TMG). Haar bureau stond op verschillende redacties waarvan de laatste 17 jaar bij de Reiskrant. Caroline is lid van de redactie van Vakblad fondsenwerving.

Close