Advertentie

Advertentie

Advertentie

#GivingTuesdayNL; ‘We gaan richting 250 aanmeldingen’

Geven

27 november 2019

Op de eerste dinsdag na Thanksgiving (USA), dit jaar 3 december, en na de koopevenementen Black Friday en Cyber Monday wordt GivingTuesday gevierd; een internationale dag om iets goeds te doen voor een ander. GivingTuesday werd in 2012 in Amerika geïnitieerd, vandaag de dag doen 70 landen aan deze geefdag mee. Hoogste tijd voor Nederland om in het rijtje aan te sluiten zo vonden Theo Hesen, Instituut Goed Nalaten, en Jordan van Bergen, oprichter van Geef.nl.

Hartje van de Nederlandse vlag met daarin de tekst #GivingTuesdayNL 3 december 2019
Hartje van de Nederlandse vlag met daarin de tekst #GivingTuesdayNL 3 december 2019

door Caroline Vlietstra

Het begon allemaal met een enkel idee van de New Yorker Henry Timms. Onder het motto ‘wanneer het shoppen stopt, begint het geven voor een ander’ is GivingTuesday de hele wereld over gegaan. Wat begon met Timms idee, veranderde al snel in de grootste wereldwijde geefdag en snelst groeiende geefbeweging ter wereld.

230 Nederlandse goede doelen doen mee

Theo Hesen: ‘Ons streven was om het eerste jaar 100 organisaties te vinden die mee zouden willen doen. We gaan nu naar de 250 toe en de aanmeldingen lopen nog steeds.’

Kortom, GivingTuesday is een dag om goed te doen, vrijgevigheid te vieren en om goede doelen te steunen. Hesen: ‘Ik zit al zo’n 35 jaar in de goededoelensector en las in een vakblad over dit initiatief. Samen met Jordan van Bergen hebben we contact opgenomen met Amerika en we zijn nu zogenaamde ‘Global Leaders in Nederland’. Een mooie titel, maar dat global geldt natuurlijk alleen voor Nederland’, lacht Hesen die benadrukt dat er inmiddels ook de nodige andere mensen de schouders eronder zetten.

Klaar met hebberigheid

Het doel van GivingTuesday is om zoveel mogelijk mensen iets voor een ander te laten doen. ‘We vinden het gegeven een mooie tegenpool van Black Friday en Cyber Monday, de online variant. Na die dagen moet het maar eens klaar zijn met de hebberigheid. 3 december is dan ook een mooie datum, het startsein voor het geefseizoen. In plaats dat we alleen aan familie en vrienden geven, willen we met GivingTuesday het geefgedrag bij de Nederlanders breder trekken. En het gaat daarbij niet enkel en alleen om donaties in de vorm van geld, het gaat er ook om wat je voor een ander doet. Denk daarbij aan vrijwilligerswerk, goederen naar de voedselbank brengen, je zolder leeghalen en je spullen doneren aan goede doelen kringloopwinkels. Als je maar iets voor een ander doet; voor mens, dier of milieu.’

Jong publiek

Met de geefdag willen Hesen en Van Bergen ook, en vooral, jong publiek bereiken. Om die reden heeft de organisatie de hashtag in het leven geroepen; #GivingTuesdayNL. Hesen: ‘Het is misschien een cliché, maar jong geleerd is oud gedaan. Als jongeren de smaak van het geven eenmaal te pakken hebben, het fijne gevoel van goed doen, gaan ze er wellicht hun leven lang mee door. Dit jaar hebben we alleen goede doelen benaderd en partners gevonden in Nederland Filantropieland, Partin en verschillende crowdfunding platforms.

Volgend jaar willen we #GivingTuesdayNL ook introduceren op scholen, universiteiten en bij bedrijven.’

‘Donor fatigue is a myth’

Op 2 juli jl. was er een informatiebijeenkomst van GivingTuesday NL. Aan het woord was de Canadese Woodrow Rosenbaum, lid van GivingTuesday Global Team. Een vraag die door meerdere organisaties aan de orde kwam was of het meedoen op 3 december niet leidt tot mindere giften op andere momenten. Hesen: Rosenbaum kon het publiek vertellen dat uit onderzoek is gebleken dat dit niet het geval is. Het geefgedrag op andere dagen blijft hetzelfde en volgens de Amerikaan is ‘donor fatigue a myth’.

Hesen: ‘De actie hoeft ook niet persé op 3 december te starten. Deze dag kan ook het hoogtepunt zijn van een actie die al een week loopt, of een actie zijn die op 3 december van start gaat en tot en met de kerstdagen loopt. Dat mag elk goed doel voor zichzelf bepalen. Elke stichting kan aanhaken en de geefdag benutten om awareness voor zijn of haar stichting te creëren, fondsen te werven door een actie op touw te zetten of vrijwilligers te werven voor een concrete taak.’

Voorbeelden van een actie

Daklozendiner van Everyday People

Everyday People (EP) gaat rondom #GivingTuesdagNL een Daklozendiner organiseren. EP financiert het Daklozendiner door middel van het verkopen van een magazine, mede mogelijk gemaakt door dak- en thuislozen en bekende Nederlanders. Het blad wordt tijdens #GivingTuesdayNL, dus op 3 december, voor 2 euro verkocht. De opbrengst wordt gebruikt om het drie-gangendiner te bekostigen en de dak- en thuislozen een survivalpakket mee cadeau te geven.
https://everydaypeople.nl/ep-magazine/

Schoentjes zetten in Bangladesh

Rondom GivingTuesday organiseert Niketan de Sinterklaasactie ‘Wat doet u in mijn schoentje?’ Juist in deze periode vraagt de stichting aandacht voor de wensen van kinderen met een handicap in Bangladesh en hopen zo Nederland in beweging te krijgen ook iets in de schoentjes van deze kinderen te doen. In de actie vraagt de stichting mensen iets – virtueel- in de schoentjes van de kinderen te doen. Daarbij gaat het om donaties die hen helpen deel te nemen aan speciaal onderwijs van Niketan in Bangladesh. Van lesboeken en gezonde maaltijden tot hulpmiddelen om te leren zitten, staan en lopen. Om aandacht te vragen voor deze actie nam de Jostiband speciaal voor hen het liedje Sinterklaas Kapoentje op.
www.niketan.nl/sinterklaasactie

Gerelateerde berichten

Caroline Vlietstra

Journalist Vf

Caroline is zowel fotograaf als journalist en werkt namens haar eigen bedrijf voor verschillende opdrachtgevers waaronder Veilig Verkeer Nederland, ZUIDAS.magazine, Tirol Werbung, Oranje Boven, Voigt Travel en UIT magazine. Voordat ze als freelancer aan de slag ging, werkte ze 29 jaar bij Dagblad De Telegraaf (TMG). Haar bureau stond op verschillende redacties waarvan de laatste 17 jaar bij de Reiskrant. Caroline is lid van de redactie van Vakblad fondsenwerving.