Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Jordan van Bergen en Theo Hesen pakken #GivingTuesdayNL op

7 januari 2019

Jordan van Bergen (www.geef.nl) en Theo Hesen (Legacy Fundraising Consultant) hebben het initiatief genomen om in Nederland Giving Tuesday te promoten en van de grond te krijgen. 'GivingTuesday is voor en van iedereen,'aldus de initiatiefnemers, ' Geen enkele organisatie of bedrijf kan GivingTuesday voor zichzelf claimen. Iedereen die op of in de aanloop naar de Nederlandse #GivingTuesdayNL een 'goed-doen-voor-een-anderactie' voert kan daarvoor het #GivingTuesdayNL logo en de hashtag #GivingTuesdayNL gebruiken.'

Het logo van GivingTuesday
Het logo van GivingTuesday

door Redactie Vf

GivingTuesday is oorspronkelijk een Amerikaans initiatief van cultuur- en gemeenschapscentrum 92nd Street en de United Nations Foundation. Het wordt gevierd op de dinsdag na Thanksgiving en de shoppingevenementen Black Friday en Cyber Monday. Het wordt gezien als de start van het geefseizoen, als opmaat naar de vrije dagen en het geven aan goede doelen in december. Volgens de website van Giving Tuesday werd in 2017 door spontane publieksacties in meer dan honderdvijftig landen, zo'n driehonderd miljoen euro opgehaald. In ruim veertig landen werd Giving Tuesday door de goededoelenwereld gepromoot en georganiseerd als actiedag, om het publiek te inspireren om te geven aan goede doelen, vrijwilligerswerk te doen of zelf campagne te voeren voor hun favoriete goede doel.

Yaële Aferiat is als directeur van de Association Française des Fundraiser nauw bij de actie betrokken. Yaële: 'De grote kracht van Giving Tuesday is dat iedereen een manier kan vinden om deel te nemen, ongeacht de grootte of het budget van de organisatie. Ook het feit dat het een wereldwijde campagne is, gebaseerd op collectieve, positieve energie, maakt het krachtig en levert de motivatie en support voor mensen en organisaties om mee te doen. Dit is heel belangrijk voor de fondsenwervingssector; zeker in Frakrijk waar fondsenwerving moeilijker geworden is. We moeten in Frankrijk werken aan een cultuur van geefbereidheid en filantropie. Nu het bereik groter wordt begint Giving Tuesday een mondiale indruk te maken.'

Volgens Roger Tinner van Swissfundraising biedt de dag ook een kans om een algemene trend naar meer samenwerking in de sector te creëren. Hij zegt: 'Ik ben ervan overtuigd dat de wereldwijde groei van de deelname aan Giving Tuesday de potentie heeft een mondiale geeftrend te bevorderen. Ngo's kunnen van elkaar leren, praten over gedeelde activiteiten en samen het publieke bewustzijn voor het geven aan goede doelen vergroten.'

De komende maanden wordt het onlineplatform Givingtuesday.nl, waar iedereen zich kan aanmelden als deelnemer, verder uitgebouwd met o.a. toolkits voor scholen, bedrijven en verenigingen. Het socialmedianetwerk wordt verder uitgerold om heel Nederland te bereiken met het idee van Giving Tuesday.

Meer over #GivingTuesday

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close