Advertentie

#GivingTuesday Nederland vindt partner in Nederland Filantropieland

Campagne Kort & Goed

16 mei 2019

Nederland Filantropieland (NLFL) gaat samenwerken met het initiatief #GivingTuesday in Nederland. De fondsenwervers-community heeft als voornaamste streven om een gezond filantropieklimaat te bevorderen, wat perfect strookt met de doelstellingen van de actiedag. Initiatieven kunnen onder deze vlag extra aandacht verwerven en gebruik maken van handige hulpmiddelen. De eerste Nederlandse editie van Giving Tuesday is op 3 december 2019.

Giving Tuesday en Nederland Filantropieland gaan de samenwerking aan.
Giving Tuesday en Nederland Filantropieland gaan de samenwerking aan. © GivingTuesday

door Redactie Vf

'Geef en doe goed'

Giving Tuesday is een initiatief dat vanuit Amerika is overgewaaid. Daar is het een bekende tegenhanger van Thanksgiving, Black Friday en Cybermonday; dagen waarop traditioneel veel geld wordt uitgegeven aan producten. Giving Tuesday focust precies op het tegenovergestelde; in plaats van kopen en krijgen gaat het om geven en goed doen. In zes jaar tijd is het evenement uitgegroeid tot een wereldwijde beweging in bijna honderd landen. In 2019 wordt het initiatief ook in Nederland gelanceerd.

Theo Hesen van het Giving Tuesday-campagneteam is erg blij dat ze een overeenkomst aan kunnen gaan met NLFL. ‘Met dit partnerschap bereiken we een grote groep gemotiveerde mensen en maatschappelijke organisaties,’ zegt Hesen. ‘Mensen en organisaties die zich inzetten voor het goede doel, die hun voordeel kunnen doen met #givingtuesday.nl.’

Van elkaar leren

Giving Tuesday omschrijft zichzelf als een ‘brede en veelkleurige’ beweging. Door kennis te delen, te inspireren en met elkaar in contact te treden hoopt de organisatie dat ze verschillende partijen van elkaar kunnen laten leren. Zo ontwikkelen bestaande particuliere acties zich beter en nieuwe sneller. Collega-organisaties van NLFL in Frankrijk, Finland, Australië en Brazilië gingen hierin voor als partner, aanjager of initiator van een Giving Tuesday beweging.

December

De datum van de eerste Nederlandse editie, 3 december, is bewust gekozen. Tijdens het shoppen voor Sinterklaas worden mensen attent gemaakt op het geefseizoen. Bovendien houden veel goede doelen tussen Sinterklaas en Kerst actieweken. 

Giving Tuesday hoopt een initiatief op te bouwen dat veel mensen, van traditionele goeddoeners tot jongeren met goede ideeën, aanspreekt. Op www.givingtuesday.nl is meer informatie te vinden en kunnen deelnemers zich aanmelden.