Advertentie

Aanmelden voor de Nationale Vakdag Fondsenwerving 2019

Goede doelen-winkels: een trend voor de bewuste consument

Trends

27 september 2017

Ze zijn belangrijk voor het onder de aandacht brengen van het goede doel in kwestie, en ze halen veel geld op met vooral tweedehands artikelen: goededoelenwinkels. Engeland loopt voorop, maar ook Nederland kent een reeks ngo’s die tweedehands of fairtrade-artikelen verkopen. Vakblad Fondsenwerving geeft een overzicht.​

Store fronts van goede doelen-winkels in het Verenigd Koninkrijk
Store fronts van goede doelen-winkels in het Verenigd Koninkrijk © Jaap Zeekant

door Jaap Zeekant

De meeste mensen winkelen in een liefdadigheidswinkel omdat het er goedkoop is en ze tegelijk het goede doel steunen. Als consument ben je zo op een eenvoudige manier ook donateur, zij het indirect. In toenemende mate is ook het milieu een motief: steeds meer mensen vinden hergebruik van bijvoorbeeld kleding en meubels belangrijk. Ook kan een rol spelen dat deze winkels vintage artikelen aanbieden als design of cd’s en video’s, die elders niet meer verkrijgbaar zijn.

Abonneer je op fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap is hoofdredacteur van Vakblad fondsenwerving, waarvan hij – ruim twintig jaar geleden - ook oprichter is. Jaap heeft meer dan veertig jaar ervaring met alle facetten van de professionele fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Nederland Filantropieland is en Goede Doelen Nederland.