Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Wat brengt 2019

28 december 2018

Medio 2015 brachten we het honderdste nummer uit van dit Vakblad. In het bijna honderdtwintig pagina's dikke nummer keken we terug op de ontwikkelingen die de fondsenwerving in de toen achter ons liggende (vele) jaren had doorgemaakt. Na slechts een paar jaar weer terugkijken heeft geen zin. Maar vooruitkijken wel, vooral aan het begin van een nieuw wervingsjaar. Ik pak veertien arbitrair gekozen onderwerpen en meld wat ik in 2019 verwacht, wat volgens mij beslist moet gebeuren of wat we zeker achterwege moeten laten.

Van 2018, naar 2019.
Van 2018, naar 2019. © oatawa/Shutterstock.com

door Jaap Zeekant

De veertien onderwerpen in dit artikel

CRM Portals Online Kleine schermen Payment System Directive 2 Blockchain Donorjourney Contentmarketing en storytelling Doelstelling en werving Direct-Mail Privacyregels Wervingsrooster huis-aan-huis De gever centraal Overhead

Om stagnerende inkomsten, waarvan sinds enige jaren bij een toenemend aantal doelen sprake is, het hoofd te bieden is een herbezinning nodig op strategie. Dat betekent kiezen voor het inzetten van de juiste kanalen. Het betekent investeringen in middelen en mensen, inclusief opleidingen. Het betekent niet de kosten centraal stellen maar de return on investment, op langere termijn. Het betekent ook daarover transparant zijn en communiceren met de gever. Want net als 'geld lenen' kost ook fondsen werven geld. Een mooi motto voor 2019.

Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen:

https://www.fondsenwerving.nl/vf-account-maken

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over Trends Vf 20-7

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap was eind jaren 90 oprichter van Vakblad fondsenwerving. Hij was ruim een halve eeuw actief in de non-profitsector en 45 jaar serieus bezig met fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Goede Doelen Nederland is. Als oprichter van Vf was Jaap ook betrokken bij de oprichting van de Vakopleidingen Fondsenwerving. Daarnaast was hij founder van de Nationale Vakdag fondsenwerving. Jaap overleed geheel onverwachts op donderdag 28 mei 2020.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close