Ben jij al lid? Van het Filantropisch Vakblad van Nederland?

Word lid!

De retentielijn: Het ondergeschoven kindje van de fondsenwerving

Communicatie

27 september 2017

Dat we voor succesvolle en duurzame fondsenwerving de mening van onze donateurs moeten horen, is inmiddels wel duidelijk. Een belangrijk maar weinig belicht onderwerp in dit kader is de retentielijn. Bij de meeste goede doelen komen dagelijks telefoontjes binnen van mensen die hun donateurschap willen beëindigen. We weten dat behouden goedkoper is dan werven, dus: hoe behouden we deze ‘opzegger’?

Telefoon met headset
Telefoon met headset © Brian A Jackson/Shutterstock.com

door Jeroen Hogenhout

Het antwoord op deze vraag is zowel gemakkelijk als moeilijk te geven. Als je verwacht dat er een toverwoord of -formule is, zul je het antwoord ervaren als moeilijk. Als je vanuit nieuwsgierigheid en verbinding met je donateur in hem geïnteresseerd bent, is het verbazend gemakkelijk.

Abonneer je op fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in

Jeroen Hogenhout

Gastauteur

Jeroen Hogenhout is vanuit zijn bedrijf Hogenhout Fundraising Support actief. Hij deelt als onafhankelijk adviseur op het gebied van direct communication, middle donor management en telefonische fondsenwerving zijn kennis en jarenlange ervaring met fondsen- wervende non-profits.