Ben jij al lid? Van het Filantropisch Vakblad van Nederland?

Word lid!

Terugblikken en vooruitkijken

Trends

16 mei 2017

Dit is het laatste nummer van Vakblad Fondsenwerving dat verschijnt onder mijn hoofdredacteurschap. Traditioneel wordt zo’n moment vaak gebruikt voor een terugblik. Ik nam het stokje over van Martijn Verbrugge, nadat hij in 2004 was overleden aan zijn hiv-infectie. Meer dan een decennium later neemt Renée Steenbergen, onderzoeker en journalist, het op haar beurt van mij over. Ruim tien jaar is een periode die zeker de moeite waard is om op terug te kijken. Maar gelukkig hebben we dat al gedaan toen we medio 2015 ons jubileumnummer 100 uitbrachten. Een goede reden om het hier kort te houden en vooral ook ruimte te maken om na te denken over hoe de toekomst voor fondsenwervers eruit ziet.

door Jaap Zeekant

We doen dat op een moment dat we kunnen vaststellen dat het vak fondsenwerving en het werkveld van de filantropie de afgelopen jaren blijvend zijn veranderd. Wat we vaak al schreven en wat ook steeds meer werkelijkheid wordt, is dat fondsenwerving allang niet meer alleen iets van de goede doelen is, maar zich uitbreidt over de hele non-profitsector, landelijk en lokaal. Als het aantal spelers op de markt toeneemt, dan stijgt de geefvraag. Ik krijg ook steeds meer de indruk dat geven dicht bij huis, lokaal en regionaal, op toenemende sympathie mag rekenen.STAGNATIE VAN DONATIESIngrijpend was en is de toenemende regelgeving met beperkingen voor het via de telefoon benaderen van potentiële gevers tot de steeds verdergaande regelgeving op het gebied van de privacybescherming.De telefoon is nog altijd een zeer belangrijk hulpmiddel om het contact met je gevers te onderhouden, te zorgen voor upgrading van de gift en te werken aan de loyaliteit van je donateurs. Maar het op zoek gaan naar potentiële nieuwe gevers via de telefoon is door het Bel me niet-Register zo goed als onmogelijk geworden.Direct mail levert nog altijd een zeer belangrijk deel van de inkomsten van fondsenwervers. Maar het gemak waarmee dat gepaard ging in de vroege jaren 90, is verdwenen. Om succesvol te blijven moet je als fondsenwerver een breed scala van zaken aansturen, van de juiste doelgroepselectie tot het slim inpassen van direct mail in een multimediamix.Direct Dialoque, het werven op straat en huis aanhuis, levert nog altijd veel nieuwe gevers op. Maar ten opzichte van wat we in de jaren 90 gewend waren bij het binnenhalen van nieuwe gevers, liggen de kosten veel hoger. Veel instellingen kunnen zich dergelijke investeringen niet veroorloven. Hogere kosten hoeven geen beletsel te zijn als je de investering aan kunt, maar het is dan wel zaak om ervoor te zorgen dat je een sterke binding met de nieuwe gevers aangaat en ze zo lang mogelijk ‘vasthoudt’. Als dat niet lukt, zit je met een te hoge investering.Dat fondsenwerving er niet gemakkelijker op geworden is, vinden we ook terug in de stagnatie van de inkomsten van goede doelen die we de laatste jaren zien. Kortom: als je terugblikt, kun je weinig anders dan vaststellen dat fondsenwerving een stuk gecompliceerder geworden is en aan de betrokken wervers steeds hogere eisen stelt.NIEUWE KANSENIntussen ontstonden er ook nieuwe mogelijkheden om mensen voor je organisatie te activeren, nieuwe gevers te vinden en je boodschap breed te verspreiden. Het internet bracht ons een toenemende hoeveelheid opties waaraan voorlopig nog geen einde lijkt te zijn gekomen. Het gaat zo snel dat de terminologie het nauwelijks kan bijhouden:

Abonneer je op fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap is hoofdredacteur van Vakblad fondsenwerving, waarvan hij – ruim twintig jaar geleden - ook oprichter is. Jaap heeft meer dan veertig jaar ervaring met alle facetten van de professionele fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Nederland Filantropieland is en Goede Doelen Nederland.