Advertentie

Advertentie

Advertentie

Het belang van merken voor nonprofits is groot

Kennis Interview

1 september 2015

Sinds 2012 biedt de IF-Academy in samenwerking met brand consultancy 37Celsius de leergang merkbeleid voor non-profitorganisaties aan. De leergang is een topopleiding voor managers en directeuren die (na de opleiding Fondsenwerving B) op strategisch niveau met het merkbeleid van de organisatie aan de slag willen. De leergang combineert wetenschappelijk inzicht en theorie over merkenbouw met praktijkgerichte opdrachten. Het is de enige leergang in Nederland die zich toespitst op merkbeleid voor non-profits. We spraken met Jorge Labadie, een van de kerndocenten.

door Jaap Zeekant

Waarom een aparte leergang opgezet voor nonprofitinstellingen?

“Dat is een leuk verhaal. Roger Pruppers en ik waren te gast bij het programma van Astrid Joosten Alles draait om geld om onze visie te geven op marketing in de non-profitsector. Roger, die docent is aan de UvA, vanuit de wetenschap, en ik vanuit mijn praktijk, waarin ik onder andere werkte én werk met Novib en Plan International. Carmen van der Aa van de IF-Academy zag de uitzending en zocht contact. In een brainstorm kwamen we erachter dat er behoefte moest zijn aan een topopleiding over merkenbouw in de non-profitsector. De concurrentie onder fondsenwervers is groot en de overheid trekt zich overal terug, terwijl consumenten juist meer behoefte aan zingeving hebben. Om strategisch met merken aan de slag te kunnen gaan, moest het wel een stevige opleiding zijn. Tegelijkertijd mocht het niet zo lang duren en niet zo kostbaar zijn als een MBA opleiding. Zo kwamen we uit op de achtdaagse leergang, verspreid over vier maanden.”

Wordt lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over Marketing Jorge Labadie Vf 17-5 37Celcius Reclame

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap was eind jaren 90 oprichter van Vakblad fondsenwerving. Hij was ruim een halve eeuw actief in de non-profitsector en 45 jaar serieus bezig met fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Goede Doelen Nederland is. Als oprichter van Vf was Jaap ook betrokken bij de oprichting van de Vakopleidingen Fondsenwerving. Daarnaast was hij founder van de Nationale Vakdag fondsenwerving. Jaap overleed geheel onverwachts op donderdag 28 mei 2020.

Close