Direct response tv

Werving Interview

29 augustus 2019

Direct response-tv is in Nederland bepaald niet het meestgebruikte kanaal. Om er succesvol mee te zijn is specifieke, dungezaaide kennis en ervaring nodig. Om misverstanden te voorkomen: het is een wervingskanaal. Een flink deel van de spotjes die we op tv zien, gaat over meer algemene communicatie. Er wordt wel een boodschap overgebracht, men probeert het imago of merk te versterken, maar op pure werving zijn ze niet gericht. Al zullen de makers er wellicht nog al eens anders over denken. Want over DRTV bestaan misverstanden.

Testbeeld ter illustratie.
Testbeeld ter illustratie.

door Caroline Vlietstra, Jaap Zeekant

In de laatste decennia is er veel veranderd in de mediainkoop voor fondsenwervende instellingen. Gerrit Nagel, general manager van mediabureau All Response Media (ARM): ‘Vroeger werkten we met methoden als ingestoken folders in tv-gidsen, advertenties in kranten en tijdschriften, huis-aan-huisfolders en grote tv-acties. Ze zijn nu allemaal minder populair. Een belangrijke verandering was het bekende sms’je dat mensen konden inzenden als reactie op een wervende tv-actie, in plaats van zelf in te bellen. Vervolgens werden ze telefonisch benaderd voor een bijdrage. Dat werkte uitstekend en we kregen op die manier eenvoudig contactgegevens van de gevers. Dat sms'je is nog altijd cruciaal voor de manier waarop we nu met DRTV werken.’

Wordt lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in

Advertentie

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap is hoofdredacteur van Vakblad fondsenwerving, waarvan hij – ruim twintig jaar geleden - ook oprichter is. Jaap heeft meer dan veertig jaar ervaring met alle facetten van de professionele fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Nederland Filantropieland is en Goede Doelen Nederland.

Caroline Vlietstra

Journalist Vf

Caroline is zowel fotograaf als journalist en werkt namens haar eigen bedrijf voor verschillende opdrachtgevers, waaronder Veilig Verkeer Nederland, LEVEN Magazine, Tirol Werbung en Voigt Travel. Daarvoor werkte 29 jaar bij de Telegraaf (TMG), waar haar bureau op verschillende afdelingen stond: ze was deel van de redacties Sport, Binnenland, Buitenland en Internet. Caroline is lid van de redactie van Vakblad fondsenwerving.