Advertentie

Advertentie

Advertentie

ACM draagt verbeterpunten aan voor telemarketingwet, rept niet over telefonische fondsenwerving

Wet- en Regelgeving

2 april 2020

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) verwelkomt de wetswijziging die een opt-in systeem voor telemarketing introduceert, maar ziet ook een paar verbeterpunten om toezicht uitvoerbaar en handhaafbaar te houden. Dat schrijft de toezichthouder in een brief aan staatssecretaris Mona Keijzer. In de brief van de ACM wordt echter met geen woord gerept over telefonische fondsenwerving.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Shutterstock // chainarong06

door Redactie Vf

Met de wetswijziging kunnen natuurlijke personen niet langer gebeld worden zonder hun toestemming. Op dit moment geldt een opt-out regeling, bijvoorbeeld via het Bel-Me-Niet-Register. De ACM vindt dat expliciet vermeld moet worden dat ook eenmanszaken onder deze nieuwe regeling vallen. Ook pleit de autoriteit voor meer duidelijkheid over de manier waarop ondernemers en eenpitters kunnen aangeven dat een telefoonnummer bedoeld is voor telemarketinggesprekken.

Maximumtermijn

Daarnaast bieden de nieuwe regels de mogelijkheid dat een maximumtermijn wordt gesteld aan de klantrelatie tussen het bedrijf dat belt en de persoon die gebeld wordt wanneer dit niet door zelfregulering wordt ingevuld. De consument zou daarmee beter beschermd zijn. De ACM zou deze termijn meteen in wet- en regelgeving willen vastleggen, zeker als zelfregulering niet zorgt voor een duidelijk kader dat de belangen van consumenten afdoende behartigt.

Verder wordt de bewijslast omgekeerd: het bellende bedrijf moet aantonen dat ze de consument mogen bellen. Er moet duidelijkheid komen over de balans tussen vrije toestemming en toestemming onder druk, vindt de ACM. Voor de handhaving is het belangrijk om dat vast te kunnen stellen.

Dossier telefonische fondsenwerving

De reactie van de ACM is enkel gericht op consumentenrelaties. In de brief wordt niet gerept over telefonische fondsenwerving, een methode die belemmerd zal worden door de mogelijke opt-in. Vakblad fondsenwerving heeft de afgelopen maanden veel aandacht besteed aan het onderwerp:

Meer over Telemarketing Telefonische fondsenwerving Mona Keijzer Autoriteit Consument en Markt ACM

Gerelateerde berichten

Close