Advertentie

Advertentie

Advertentie

Nederland Filantropieland start issuecampagne tegen Consumentenagenda Mona Keijzer

Campagne Wet- en Regelgeving Kort & Goed

12 november 2019

In onze redactionele commentaren en columns is bij herhaling gepleit voor een meer actieve belangenbehartiging, bijvoorbeeld bij de nu actuele Consumentenagenda van Mona Keijzer. Daarin wordt de mogelijkheid om telefonisch contact op te nemen met (oud)gevers nog verder beperkt. 

Telemarketing
Telemarketing © Chainarong06 // Shutterstock

door Jaap Zeekant

Ook bij brancheorganisatie Nederland Filantropieland (NLFL) is vastgesteld dat met polderen alleen bij dit zeer belangrijke onderwerp geen resultaat wordt geboekt. Marc Petit, directeur van NLFL: ‘De beoogde wetgeving is zeer schadelijk voor het filantropisch klimaat in Nederland en voor fondsenwervende instellingen in het algemeen. Daarom zijn we een issuecampagne begonnen om deze wetgeving geheel van tafel te krijgen.’ Bij de start van de campagne gaf Nederland Filantropieland deze verklaring uit:

Irritatie? Hoezo!

Een nieuwe wet met grote gevolgen

Staatssecretaris Mona Keijzer kwam onlangs met een nieuwe wet. Een wet die grote gevolgen heeft voor goede doelen in Nederland. Ongevraagde telemarketing wordt verboden en kan alleen nog plaatsvinden op basis van toestemming. Staatssecretaris Mona Keijzer zegt dat consumenten het irritant vinden dat ze worden gebeld. Dit blijkt volgens haar uit Europees onderzoek. In dit onderzoek komt naar voren dat ongewenste telefoontjes bij bijna 70 procent van de consumenten irritatie oproepen.

Deze wet gaat ten koste van een gezond filantropieklimaat

Goede doelen bellen nooit voor zichzelf, maar voor anderen die hulp nodig hebben en niet in staat zijn zelf om deze hulp te vragen. Voor mensen die getroffen zijn door een ramp, een ernstige ziekte, het klimaat, voor dieren in het nauw of de natuur. Los van het feit dat inkomsten in geding zijn, gaat het Nederland Filantropieland vooral om principiële uitgangspunten die horen bij een gezond filantropieklimaat in Nederland. Nederland Filantropieland vindt de nieuwe wet ontoelaatbaar.

Door deze wet worden goede doelen over één kam geschoren met verkopers van telefoonabonnementen, zonnepanelen, energie of een maandje gratis voetbal kijken. Telefoontjes die wel voor échte irritatie zorgen.

Deze wet MOET van tafel

Linksom, rechtsom, deze wet moet van tafel. Nederland Filantropieland wil samen met iedereen hier voor vechten. We slaan de handen ineen. Nederland Filantropieland roept alle Goede Doelen, belangenbehartigers en telemarketingbedrijven op om schouder aan schouder campagne te voeren tegen het besluit van staatssecretaris Mona Keijzer.

Doe ook mee!

Wij hebben inmiddels een actieplatform opgezet onder de naam Irritatie? Hoezo? Wij roepen iedereen op een bijdrage te leveren aan dit actieplatform. Breng mensen en (financiële) middelen in om het actieplatform te steunen!

Neem contact op met Marc Petit van Nederland Filantropieland via marc@nlfl.nl of via 06-46323852.

Goede Doelen Nederland, een aantal goeden doelen en telemarketingbureaus hebben inmiddels gehoor gegeven aan onze oproep. Doe ook mee! Voor een gezond filantropieklimaat in Nederland. 

http://www.irritatiehoezo.nl/

Dit artikel stond ook in nieuwsrubriek 'Kort en Goed' in het Vakblad fondsenwerving, dat op 12 november 2019 op de mat viel.

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap is hoofdredacteur van Vakblad fondsenwerving, waarvan hij – ruim twintig jaar geleden - ook oprichter is. Jaap heeft meer dan veertig jaar ervaring met alle facetten van de professionele fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Nederland Filantropieland is en Goede Doelen Nederland.