De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft aangekondigd dat er per het najaar van 2025 strenger wordt gehandhaafd op telemarketingactiviteiten. Ondanks de uitzonderingspositie voor goede doelen, moeten ook zij moeten opletten en waar nodig actie ondernemen om boetes te ontlopen.

Goede doelen hebben een uitzonderingspositie wat betreft de klantrelatie: zij mogen donateurs, vrijwilligers gedurende een beperkte periode blijven bellen.
Uit een collectieve audit blijkt dat goede doelen als een hoge mate van compliance met de ACM-richtlijnen vertonen, maar er vaak ook nog stappen gezet kunnen worden voor individuele organisaties, schrijft branchevereniging Goede Doelen Nederland.
Zo kunnen non-profitorganisaties ervoor zorgen dat medewerkers goed op de hoogte zijn van regels en verantwoordelijkheden en de werkwijze op alle stappen overeenkomt met de geldende regelgeving. Ook loont het om de samenwerking met callcenters of intermediairs goed te bekijken en bespreken: ook de organisatie waarvoor contact wordt opgenomen, is verantwoordelijk voor eventuele schendingen.