Vakblad fondsenwerving het magazine voor fondsenwervend Nederland

Abonneren

Wat we van Stephen Fry kunnen leren

27 februari 2018

Goede doelen zijn er om iets te bereiken; impact noemen we dat tegenwoordig. Maar impact wordt ook bereikt door sociale ondernemingen en zeker ook door individuele mensen, zoals Stephen Fry. En van deze videoboodschap van Stephen valt veel te leren.

door Jaap Zeekant

Goede doelen zijn er om iets te bereiken; impact noemen we dat tegenwoordig. Maar impact wordt ook bereikt door sociale ondernemingen en zeker ook door individuele mensen, zoals Stephen Fry. Op 23 februari 2018 maakte hij in een videoboodschap bekend dat hij is geopereerd aan prostaatkanker. Mede tegen de achtergrond van de actuele discussie over Oxfam UK, wil ik het bericht hier laten zien, ondanks dat het al gauw een minuut of tien van je tijd gaat kosten

Ik vindt het een indrukwekkend voorbeeld van (persoonlijke) openheid, van effectieve communicatie en van impact. Nadat recent zijn prostaat is verwijderd zocht Steven uiteraard de beschutting van zijn vertrouwde privé-omgeving. Maar met zo'n enorme bekendheid, zouden vroeg of laat de geruchten de kop opsteken. Op het moment dat dat leek te gaan gebeuren, en ongetwijfeld op het moment dat hij er zelf aan toe was, zette hij deze boodschap live:


Stephen Fry over zijn behandeling aan prostaatkanker

Close in beeld kijkt Stephen de kijker aan, alsof hij tegenover je zit, wat in zekere zin ook zo is. Hij vertelt, volgens mij zonder autocue en dus uit het hoofd, zijn persoonlijke verhaal. Hoe de kanker, naar het zich doet aanzien, tijdig werd ontdekt, wat er dan met je gebeurt en wat het verdere verloop was tot na de operatie. En passant geeft hij je ook de informatie die je – in elk geval als man – moet hebben om goed te begrijpen wat er aan de hand is en dus ook op enige moment met jezelf zou kunnen zijn. 'Laat je regelmatig controleren, wanneer je een bepaalde leeftijd hebt bereikt' zegt Fry. Een persoonlijke boodschap met Impact. Een enorme impact zelfs, met binnen een dag meer dan 1 miljoen views.

Niet alleen een indringende persoonlijke boodschap, maar ook een les in communicatie. Hij komt, gelet op het persoonlijke karakter, snel na de gebeurtenissen met een verklaring. Daarin vertelt hij met ontwapenende openheid het volledige verhaal. er blijft geen vraag onbeantwoord. Geen ruimte voor geruchten meer.

Nu is er natuurlijk een groot verschil met de Oxfam-kwestie. Fry heeft niets verkeerds gedaan. Maar voor de les maakt dat niet zo veel uit. De geruchtenmachine is voor bekende mensen net zo genadeloos als voor goede doelen. Van deze videoboodschap van Stephen Fry valt veel te leren.

Bron: stephenfry.com