Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Verdieping

RSS Feed
  • Nieuwe benchmark direct-marketing: fondsenwerving maakt vliegende start

    10 oktober 2019

    Cijfers over fondsenwerving zijn er wel in Nederland. Denk aan wat het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) jaarlijks verzamelt en het onderzoek Geven in Nederland. Maar als je op zoek bent naar wervingsgegevens over direct-marketingactiviteiten; als je wilt weten of direct mail nog succesvol wordt ingezet of als je benieuwd bent of onlinewerving de nieuwe heilige graal is, dan heb je veel gerichtere informatie nodig. Daar zorgt John van der Vlies voor met een nieuwe benchmark.

    Lees meer over "Nieuwe benchmark direct-marketing: fondsenwerving maakt vliegende start"
  • Stichting Ambulance Wens en Stichting Vaarwens: laatste wensen komen uit

    9 oktober 2019

    Wanneer artsen hun patiënten vertellen dat er geen kans meer is op genezing, moet er invulling worden gegeven aan de kostbare tijd die nog rest. Doelen dienen te worden bijgesteld. Wat is nog mogelijk, welke wensen kunnen in vervulling gaan? Stichting Ambulance Wens en Stichting Vaarwens zijn ooit begonnen om vervolgens het roer totaal om te gooien en laten inmiddels duizenden dromen uitkomen.

    Lees meer over "Stichting Ambulance Wens en Stichting Vaarwens: laatste wensen komen uit"
  • Onzichtbare organisatie krijgt zwaargewicht aan roer

    1 oktober 2019

    Een van de minst zichtbare organisaties in filantropisch Nederland heeft een nieuwe voorman. Ronald van der Giessen is per 1 september bestuursvoorzitter van Fondsen in Nederland (FIN) geworden, de belangenvereniging van vermogensfondsen. Van der Giessen, oud-directeur Oranje Fonds: ‘Er zijn circa zeshonderd organisaties in Nederland die horen bij de doelgroep van de FIN maar die nog geen lid zijn. Dat moet veranderen.’

    Lees meer over "Onzichtbare organisatie krijgt zwaargewicht aan roer"
  • Fooienwerving

    1 oktober 2019

    Op vakantie is alles anders. Ander bed, ander eten, andere taal, andere cultuur, andere temperatuur. Vaak is anders leuk, maar dat geldt niet voor fooien geven. Dan is anders juist superverwarrend.

    Lees meer over "Fooienwerving"
  • De chatbot: een stap dichter bij de donateur

    1 oktober 2019

    Bij commerciële bedrijven als AH, ING en Coolblue zijn de klanten er inmiddels aan gewend dat ze te woord te worden gestaan door een chatbot. Dat is een chatfunctie op een website waarbij je niet met een echt mens praat, maar waarbij je in een vooraf gecreëerde gespreksflow zit. Het doel? Zoveel mogelijk mensen efficiënt en snel helpen met hun vraag, zo min mogelijk klanten aan de telefoon. Binnen de goede doelen is de chatbot nog niet doorgedrongen. Als het aan Save the Children ligt, gaat dat veranderen. ‘Het is een perfect middel om donateurs juist aan de telefoon te krijgen en met ze in gesprek te gaan.’

    Lees meer over "De chatbot: een stap dichter bij de donateur"
  • Sporters in actie voor goede doelen

    1 oktober 2019

    Donatieplatforms zijn regelmatig in het nieuws. Meestal rond een speciale gebeurtenis zoals de elfstedenzwemtocht van Maarten van der Weijden. Heel soms is de publiciteit minder prettig, zoals bij Dream or Donate, al is er bij het ter perse gaan van dit nummer nog geen goed inzicht in wat er precies aan de hand is. Het leek ons een aardig idee om eens achter de schermen van een nog wat minder bekend doneerplatform te kijken.

    Lees meer over "Sporters in actie voor goede doelen"
  • Hoe kunnen we leren van het Dream or Donate debacle?

    30 september 2019

    Inmiddels zijn de stofwolken, die ontstonden toen het donatiecrowdfundingplatform Dream or Donate ophield te bestaan, weer wat neergedaald. Volgens de recente berichten in de media lijkt het erop dat alle opgehaalde euro’s van de lopende crowdfunding campagnes uitbetaald door de oprichter en eigenaar van het platform. Gelukkig maar!

    Lees meer over "Hoe kunnen we leren van het Dream or Donate debacle?"
  • Volkskrant: 'Goede doelen zien veel vaste gevers vertrekken'

    23 september 2019

    De donateursbestanden van grote goede doelen zoals Unicef, Greenpeace, WNF en OxfamNovib nemen rap af, blijkt uit het jaarlijkse fondsenwervingsonderzoek van de Volkskrant. In 2018 namen de opbrengsten uit particuliere giften voor het eerst in jaren af.

    Lees meer over "Volkskrant: 'Goede doelen zien veel vaste gevers vertrekken'"
  • De gevestigde (chari)orde

    23 september 2019

    Een blad maken is iets anders dan een blad lezen. Als je artikelen schrijft, redigeert en corrigeert zou je denken dat de inhoud wel zo'n beetje blijft hangen. Natuurlijk weet je waar de stukken over gaan. Wat er uitspringt blijft je ook wel bij, evenals de context. Maar pas als het blad, een week of twee nadat het naar de drukker is gegaan, op de mat valt en ik de tijd neem om het rustig te lezen, komt de inhoud echt binnen. Ik ken eigenlijk geen collega's die dat anders ervaren.

    Lees meer over "De gevestigde (chari)orde"
  • Frances Hilbers-Kuijs over fondsenwerving

    9 september 2019

    In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwerver centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, waarom ze dit werk doen en hun organisatie kozen. Elk nummer spreken we een fondsenwerver over het vak en het eigen geefgedrag. Deze keer: Frances Hilbers-Kuijs, relatiebeheerder major donors, vermogensfondsen en nalatenschappen bij CliniClowns.

    Lees meer over "Frances Hilbers-Kuijs over fondsenwerving"
Close