Verdieping
-
Gosse bedankt!
Van de vijfentwintig jaar dat Goede Doelen Nederland aan belangenbehartiging doet, heeft Gosse Bosma er ruim twintig jaar als directeur leiding aan gegeven. Vlak voor het ter perse gaan van deze editie werd bekendgemaakt dat Gosse afscheid neemt.
-
Licht uit, spot aan!
Bij de naam Mies Bouwman denkt iedere fondsenwerver natuurlijk direct aan Open het Dorp, de eerste wervingsactie in de geschiedenis van de Nederlandse televisie. Maar Mies was in de vroege jaren 70 ook presentator van het legendarische tv-programma Een Van De Acht.
-
Direct mail: maar dan nét een Tikkie innovatiever
Native Content - Nadat hij er eerder dit jaar een presentatie over gaf op de Vakdag fondsenwerving, zochten we Samuel Visser op om dieper op het onderwerp in te gaan: fondsen werven met de Tikkie QR-code.
-
Transparantie niet geholpen met foutieve informatie in openbaar register
Minister Sander Dekker schrijft in oktober dit jaar in zijn brief aan de Tweede Kamer: 'De waarde van filantropie ligt niet uitsluitend in de maatschappelijke impact van goede doelen. Filantropie geeft ruimte aan burgers om vanuit altruïstische motieven een steentje bij te dragen aan de maatschappij. Dit versterkt de banden tussen mensen en gemeenschappen en bevordert de sociale cohesie. Ook heeft de sector een signaalfunctie: geefgedrag drukt opinies uit over behoeften en noden in de samenleving en vervult daarmee een belangrijke functie in het systeem van checks and balances in onze democratie.'
-
De obstakels en de resultaten van 25 jaar Goede Doelen Nederland
Goede Doelen Nederland bestaat vijfentwintig jaar. Jan van Berkel, directeur van de Leprastichting, voorzitter van Samenwerkende Branche Organisaties Filantropie en sinds drie jaar voorzitter van Goede Doelen Nederland vertelt Vakblad Fondsenwerving over het nut van de vereniging, de obstakels en de resultaten.
-
100WEEKS: Afrikaanse vrouwen uit extreme armoede halen met SMS-donaties
Een klein bedrag, via een wekelijkse SMS, schenken aan de allerarmste vrouwen van Afrika. Dat is 100WEEKS, een nieuwe manier van hulp bieden en doneren. Doel: vrouwen binnen een tijdsbestek van 100 weken blijvend uit de extreme armoede halen. Hoe werkt deze manier van direct giving, wie ontvangen het geld en wat is de impact? Vakblad fondsenwerving vroeg het Jeroen de Lange, medeoprichter van 100WEEKS.
-
Ben Tiggelaar verzorgt opening Vakdag 2020
Voor de Nationale Vakdag Fondsenwerving op 26 maart 2020 hebben we, zoals je inmiddels vast weet, een nieuwe locatie gevonden: De Rijtuigenloods (RTL) in Amersfoort.
-
Nederland vrijgevig tijdens eerste #GivingTuesdayNL
Afgelopen dinsdag 3 december werd voor het eerst #GivingTuesdayNL gehouden. Een internationale dag om iets goeds te doen voor een ander, in de vorm van een donatie of vrijwilligerswerk. Aan GivingTuesday, in 2012 opgericht in Amerika, doen onderhand 70 landen mee. Hoe zat het, dinsdag 3 december, met het geefgedrag van de Nederlander en kunnen we terugkijken op een geslaagde actie?
-
Cordaid: een organische fusie en rebranding van jaren
Van vijf organisaties naar één goed doel, dat was de uitdaging van Cordaid de afgelopen jaren. Een bijzondere manier van werken ging daaraan vooraf. Simone van Hamond, Director Marketing & Fundraising, kreeg deze taak toebedeeld toen ze in 2013 in functie trad. 'Het hele traject van rebranding heeft in totaal achttien jaar geduurd, waardoor het een erg organische transitie is geworden. Al zou ik uiteraard geen enkele organisatie aanraden er achttien jaar over te doen, het heeft ons veel voordelen opgeleverd', aldus Simone. Een korte geschiedenis van een lang, maar doeltreffend fusietraject.
-
Elk kind verdient het om gezien te worden
Fondsenwerving kan niet losgezien worden van de impact die een goed doel met zijn missie wil realiseren. In deze serie 'Minder bekend...' schrijven we over organisaties die (nog) geen grote, landelijke bekendheid hebben. Deze keer gaat het over Het Vergeten Kind.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 46
- 47
- 48
- ...
- 113
- Volgende pagina