Verdieping
-
In memoriam Maarten Stoopendaal, 13 maart 1947 – 25 februari 2020
Op 72- jarige leeftijd is een bijzonder man overleden: Maarten Stoopendaal. Na een leven vol sport, muziek en werk voor vele goede doelen is Maarten overleden aan de gevolgen van darmkanker.
-
Doneren met een themaloterij van FAIRSHARE
Native Content - Roelant Reizevoort en Michiel van Dijk, beiden met ruime ervaring in de wereld van kansspelen, begonnen in 2015 FAIRSHARE Nederland. We spreken met Roelant, van huis uit marketeer, was hij eerder productmanager Lotto, marketingdirecteur van De Lotto en uiteindelijk manager bij FAIRSHARE, de eerste Nederlandse organisatie in dertig jaar die een loterijvergunning heeft weten te verwerven.
-
Peter Huge: van officier van de luchtmacht naar erfgoedbeschermer
In Vakblad fondsenwerving zetten we niet alleen de fondsenwervers centraal, maar ook die andere onmisbare groep: de vrijwilligers. Deze keer: Peter Huge van Stadsherstel Amsterdam.
-
Hoe maak je van bestuursleden fondsenwervers?
Natuurlijk zijn besturen van goede doelen hier in Nederland anders dan in Amerika. Toch heeft het nieuwe boek van Kay Sprinkel Grace ook voor Nederlandse bestuurders echt hele goede adviezen en werkbare ideeën. Nu we toch allemaal in een ‘global village’ leven is het helemaal niet ondenkbaar dat ook onze besturen met dit boek een flink zetje in de goede richting kunnen krijgen. ‘Transform Your Board into a Fundraising Force’ is een geweldig handig document om die verandering in gang te zetten.
-
Geen uitzondering voor ANBI's omtrent negatieve spaarrente!
Dinsdag kondigde de Rabobank aan dat ze een negatieve rente gaat doorberekenen. De non-profit sector staat op haar achterste benen nu veel banken hun vermogende klanten een negatieve spaarrente in rekening brengen. Geld betalen voor sparen is voor iedereen vervelend, zeker ook voor goede doelen. Als gevolg roept de sector om een uitzonderingspositie voor ANBI-organisaties. Om banken ervan te overtuigen voor ANBI's een uitzondering te maken is een lobby gestart, maar het staat mij het tegen dat die pressiegroep met een fiscaal stempel, de ANBI-status, zwaait om die uitzonderingspositie te krijgen.
-
foodwatch: tien jaar voedselwaakhond
foodwatch Nederland, opgericht op 16 december 2009, bestaat 10 jaar. De maatschappelijke organisatie is een echte voedselwaakhond en past dus perfect in onze nieuwe rubriek ‘Vechters’. Over de missie van foodwatch sprak ik fondsenwerver Nina Bidault.
-
Het Longfonds en World Vision betrekken hun achterban bij het werk
Iedere ANBI is opgericht met een bepaald maatschappelijk doel voor ogen. Vaak met hele vanzelfsprekende dynamiek: een donateur geeft geld, het goede doel bepaalt hoe het geld wordt besteed en de doelgroep merkt de effecten van de investering. Maar wat als de hele boel omgedraaid wordt? Wat als de doelgroep echt invloed kan uitoefenen op de missie en de besteding?
-
Wat hebben fondsenwervers aan 'De meeste mensen deugen' van Rutger Bregman?
Wat gebeurt er wanneer iedereen ervanuitgaat dat mensen van nature goed zijn en het goede willen doen? Dat onderzoekt schrijver en historicus Rutger Bregman in zijn boek ‘De meeste mensen deugen’ dat onlangs is verschenen. Hij beargumenteert onder andere dat iets goeds doen besmettelijk werkt. Dit inspireerde vlogger Marije van der Made van het Youtubekanaal ‘Dit gebeurt er als’ om eind 2019 een maand lang goede daden te doen: bloed doneren bijvoorbeeld en eten met iemand die net in Nederland is komen wonen via stichting Welcome. Vervolgens ontstond er een sneeuwbaleffect onder haar volgers die zich ook spontaan gingen aanmelden als bloeddonor en bij Welcome. ‘Wie goed doet, goed ontmoet’ als wervingsmethode? Welke inspiratie kunnen fondsenwervers nog meer halen uit ‘De meeste mensen deugen’?
-
Hierom mag jij de vernieuwde Vakdag fondsenwerving 2020 niet missen
De Vakdag is in de loop der jaren dé dag van fondsenwervend Nederland geworden. Het is een dag vol mogelijkheden om te leren, elkaar te ontmoeten en weer helemaal bijgepraat te worden over het vak en de sector. Met veel aandacht voor de nieuwe en innovatieve ontwikkelingen.
-
Over consumenten, burgers, donateurs en goede doelen
Goede doelen hebben donateurs. Wat goede doelen doen, valt samen met het collectieve belang van die gevers. Anders zouden ze immers niets geven. Dat belang komt vaak dichtblij, zoals bij de gezondheidsfondsen. Als je een ziekte hebt gekregen, wil je graag de beste zorg. Daar dragen goede doelen met hun werk aan bij.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 44
- 45
- 46
- ...
- 113
- Volgende pagina