Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Column De Geefpartner: Lonneke Roza (NN Group)

Column

20 mei 2025

Als grote financieel dienstverlener, met miljoenen klanten in Nederland, staat Nationale-Nederlanden midden in de samenleving. Een bijdrage leveren aan de maatschappij is dan ook een integraal onderdeel van de strategie van NN Group, waar Nationale-Nederlanden onderdeel van is. Zo hebben we als doelstelling om voor eind 2025 het financieel, fysiek en mentaal welzijn van één miljoen mensen te ondersteunen in de tien landen waar NN Group actief is. Daarnaast hebben we als doel om één procent van het financieel resultaat (operationele kapitaalgeneratie) van NN Group bij te dragen aan maatschappelijke initiatieven.

Lonneke Roza is Head of Community investment bij NN Group.
Lonneke Roza is Head of Community investment bij NN Group. © NN Group

door Gastauteur

Lonneke Roza

Lonneke Roza is Head of Community investment bij NN en verantwoordelijk voor het maatschappelijk programma. Samen met haar team is zij verantwoordelijk voor alle partnerschappen met maatschappelijke initiatieven, het vrijwilligerswerkprogramma en het NN Social Innovation Fund.

Prachtige ambities, waar ik trots op ben. Het betekent ook dat we keuzes moeten maken. Allereerst moet een initiatief passen binnen ons beleid. We willen impact maken op thema’s die relevant zijn voor ons bedrijf, collega’s én onze klanten. Denk dan aan het creëren van (gelijke) economische kansen of toegang tot (mentale) zorg. Ten tweede kijken we naar initiatieven die schaalbaar zijn, en die we landelijk of zelfs in verschillende landen tegelijkertijd meerdere jaren kunnen ondersteunen.

Samen kijken we dan wat de partner écht nodig heeft, en ook hoe wij als NN van de partner kunnen leren. Vanuit NN proberen we de impact te verdiepen en te versnellen door de inzet van ons netwerk, onze expertise en onze collega’s. We hebben ongeveer 16.000 collega’s die we aanmoedigen om vrijwilligerswerk te doen. En ze doen dit graag. Vorig jaar heeft dit meer dan 42.000 uur vrijwilligerswerk opgeleverd. Voor deze meerjarige initiatieven werken we samen met grote organisaties. In Nederland bijvoorbeeld met het Oranje Fonds, het Jeugdeducatiefonds en Noaber Foundation, en internationaal met SOS Kinderdorpen en Save the Children.

‘Samen kijken we wat de partner écht nodig heeft’

Tegelijkertijd willen we ook toegankelijk zijn én blijven voor kleinere lokale maatschappelijke initiatieven. Stichting Wij & de Maatschappij stimuleert de maatschappelijke betrokkenheid van NN-medewerkers. Medewerkers kunnen een donatieaanvraag doen voor een stichting waar zij zelf als vrijwilliger actief zijn, zoals een lokale voedselbank, een hospice of een andere ANBI-organisatie. Tijdens de jaarlijkse aanvraagronde komen er gemiddeld rond de dertig à veertig aanvragen binnen, die bijna allemaal voldoen aan de selectiecriteria van de stichting en een toewijzing krijgen.

Als supporter van positieve maatschappelijke verandering proberen we een bijdrage te leveren: internationaal, landelijk, maar ook lokaal. Want samen kunnen we een verschil maken!

--

Deze column stond eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 27, nummer 2, dat in mei 2025 verscheen.

Meer over Sponsoring Filantropie Lonneke Roza Samenwerking Partnerschappen De Geefpartner Vf 27-2 Nationale Nederlanden Financieel dienstverlener NN Group

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close