Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Column De zij-instromer: Lonneke Kisman (World Vision)

Column

2 juli 2024

Wie had gedacht dat die paar maanden in de kou langs de deuren ooit van pas zouden komen?

door Gastauteur

Lonneke Kisman

Lonneke Kisman is fondsenwerver particuliere markt bij World Vision Nederland. Ze houdt zich bezig met het werven van leads en nieuwe donateurs via Face to Face, events en digital. Eerder was ze werkzaam in de commerciële sector bij onder andere bloomon en Muntgebouw Utrecht.

Toen ik als student donateurs probeerde te werven, had ik geen idee van de wereld achter goede doelen. Ik was me er niet van bewust dat deze sector ook interessante banen te bieden heeft en verrassend genoeg hoorde ik tijdens mijn master Marketing Management nooit iets over fondsenwerving. Om eerlijk te zijn dacht ik bij goede doelen aan vrijwilligerswerk en geitenwollen sokken.

Na een aantal jaar in de commerciële sector gewerkt te hebben, deelde ik op LinkedIn een bericht dat ik op zoek was naar een nieuwe baan. Daarbij vermeldde ik: ‘Bedrijven met een duurzaam karakter/maatschappelijke impact hebben een streepje voor!’ Want ergens kriebelde er iets. Een stemmetje in mijn hoofd fluisterde dat ik mijn talenten ook voor iets groters kon inzetten dan alleen maar winst maken.

‘Fondsenwerving voelt soms als een geheime club die je moet kennen om er deel van te kunnen worden'

En zo belandde ik via een berichtje van een vriendin in de wondere wereld van fondsenwerving. Een wereld waar offline nog altijd hip is en waar termen als (e)DM, face-to-face, CPA en (on)geoormerkt je om de oren vliegen. Een wereld waar geefvragen en bedanken elkaar afwisselen. Maar bovenal een wereld van impact maken en verhalen delen.

In plaats van ‘geld aan het verdienen voor mijn baas’ ben ik nu ‘geld aan het verdienen voor een betere wereld.’ En hoe vet is het om met je dagelijkse werk een verschil te kunnen maken!

Maar laten we het daar eens over hebben. Want hoe leuk fondsenwerving (en het werken bij goede doelen) ook is, er zijn nog steeds weinig (jonge) mensen die er bekend mee zijn. Het voelt soms als een geheime club die je moet kennen om er deel van te kunnen worden. En dat is jammer, want het vak fondsenwerving heeft superveel te bieden en banen bij goede doelen zijn misschien nog wel uitdagender dan banen daarbuiten. Daarnaast kunnen we nieuwe mensen met een frisse blik en innovatieve ideeën goed gebruiken om onze openstaande vacatures te vullen.

Talentvolle jongeren staan te popelen om impact te maken en misschien is fondsenwerving wel dé droombaan waar ze naar op zoek zijn. Laten we ze dus betrekken en de kans geven om met hun carrière duurzame impact te maken. En laten we het imago van goede doelen opkrikken en de wereld van fondsenwerving op de kaart zetten!

--

Deze column stond eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 26, nummer 2, dat in juli 2024 verscheen.

Meer over Particuliere donaties Fondsenwerving World Vision Nederland Columns De Zij-instromer VF 26-2 Lonneke Kisman

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close