In het niemandsland tussen direct marketing met reguliere schenkers (one-to-many) en de persoonlijke aanpak van major gift fundraising (one-to-one) ligt het rijk van de middle donors (one-to-some). In fondsenwervingsstrategieën ligt de nadruk vaak ofwel op het verwerven van nieuwe schenkers op korte termijn – meestal met een laag giftbedrag, ofwel op het verwerven van grote schenkingen met het oog op een langetermijninvestering.
![De donateurs zijn op te delen in drie delen: major donors, middle donors en particuliere donateurs.](/l/library/download/urn:uuid:6bd8c56b-d008-4586-936c-79eae6bacbdd/pyramide+3+lagen.png?scaleType=6&width=1520&height=940)
Middle donor fundraising is arbeidsintensief en vraagt om een bijzondere strategische aanpak. In tegenstelling tot de beperkte groep in een major donor-portefeuille en de grote anonieme groep van kleine schenkers, vraag een kwantitatief middelgrote groep schenkers om speciale kwalitatieve aandacht. Geen eenvoudige opdracht. Daarom blijft de mid-level donor vaak het verwaarloosde ‘middle child’ van de fondsenwerving.
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!