Grootste Tikkie-actie in Nederland ooit: de schildpadeieren van Bas en Nicolette

11 mei 2021

Het zal niemand zijn ontgaan, Bas Smit en Nicolette van Dam hebben voor het Prinses Máxima Centrum, het centrum voor kinderoncologie in Utrecht, 700.000 euro met hun schildpadeieren opgehaald. Het werd de grootste Tikkie-actie ooit. Hoe komt het dat de acties van ambassadeur Bas zo succesvol zijn, wat beweegt hem en hoe wordt het geld van de donaties besteed? Aan het woord zijn ondernemer Bas Smit en manager van de Prinses Máxima Centrum foundation, Lot Jens.

door Caroline Vlietstra

Bas Smit is, samen met zijn vrouw Nicolette van Dam, goed voor zo’n 2,7 miljoen unieke Instagrambezoekers per week. ‘Met onze Instagramposts hebben we een enorm groot bereik en kunnen wij impact maken met mooie acties voor goede doelen. Ik zet Instagram daarom graag in voor het Prinses Máxima Centrum. Een op de vier kinderen overleeft kanker helaas niet. Dat drie van de vier kinderen wel herstellen, is natuurlijk heel goed nieuws, maar we willen toewerken naar een overlevingskans van 100 procent. Daar is geld voor nodig, geld voor research en knappe koppen, maar het gaat niet alleen over genezing. De kinderen die in het Máxima liggen, moeten we het zo aangenaam mogelijk maken. Kanker hebben is al erg genoeg.’

Eerdere acties

Bas heeft al meerdere acties in het leven geroepen. T-shirts en kerstballen met zijn hoofd erop, een sneakerlijn, champagneflessen, dineren in een gondel en de ‘Bus Smit’. Van het bij elkaar gebrachte geld werden al een rolstoeltrampoline, aquarium, sportrolstoelen en comfortrolstoelen, een digibord voor de klaslokalen en een kar die rondrijdt met lekker eten, de ‘Peer en Pofferkar’, aangeschaft. Zaken die de tijd die kinderen in het Máxima doorbrengen, opfleuren en een beetje leuker maken.’

Corrie en Fred en zijn eieren

De actie met de schildpadeieren ontstond eigenlijk als vanzelf vertelt Bas. ‘Onze schildpadden, Corrie en Fred, hadden drie eieren gelegd. Op aanraden van Freek Vonk hebben we deze eitjes in een broedplaats gelegd, een groot, plastic broedei. Het blije nieuws deelden Nicolette en ik op Instagram en we maakten een Instragramaccount aan voor Corrie en Fred (@freekdeschildpad). Binnen de kortste keren hadden die malle eieren 60.000 volgers. Daar wilden we natuurlijk iets mee doen en dat bracht ons op het idee voor de volgende Máxima fondsenwervingsactie: wie als bedrijf met zijn naam op een broedei wilde komen te staan, kon een sticker van 5000 euro kopen. Wat er vanaf dat moment op het Instagramaccount van die eieren gebeurde, had niemand kunnen bedenken; binnen een mum van tijd verkochten we negen stickers, goed voor 45.000 euro. Het eerste broedei zat zo vol met stickers. Het tweede broedei werd in zijn geheel voor 30.000 euro gesponsord door restaurantketen ’t Zusje. Ongelooflijk mooi, ’t Zusje – dat het natuurlijk in deze crisis zelf ook moeilijk heeft – wilde graag meedoen. Het plan voor het derde ei kregen we van een van onze volgers; dit meisje wilde ook doneren en kwam met het idee van een Tikkie. Dit zodat ook mensen met een kleine portemonnee iets voor het Máxima konden doen.’

Van het bij elkaar gebrachte geld werden al een rolstoeltrampoline, aquarium, sportrolstoelen en comfortrolstoelen, een digibord voor de klaslokalen en een kar die rondrijdt met lekker eten, de ‘Peer en Pofferkar’, aangeschaft.

Tikkie-account voor het ei

Bas vroeg de Prinses Máxima Centrum Foundation een Tikkieaccount voor het broedei te openen. ‘Binnen de kortste keren was dat geregeld en binnen een uur stond de teller al op 100.000 euro', vertelt Bas enthousiast. “Iedereen wilde meedoen en erbij horen. De media pakten het op en onze actie ging als een lopend vuurtje door het land. Er zaten Tikkies bij van een paar honderd euro, maar ook kleine bedragen werden gestort. Zo kreeg ik van een student een berichtje dat het hem speet dat hij maar 3 euro kon doneren, hij zat te wachten op zijn studiefinanciering. Hartverwarmend! In totaal werd er door 100.000 volgers een Tikkie gedaan. Daar was Tikkie als bedrijf natuurlijk ook erg blij mee’, lacht Bas.

Succesvolle actie

Terugkijkend op deze actie, wat heeft volgens Bas dan gezorgd voor het ongelooflijke succes? ‘De actie was overzichtelijk, kort en positief: drie schildpaddeneieren die uitgebroed gingen worden. En dat was nog niet eens zeker', lacht Bas. 'Binnen een week tijd hadden we 70.000 euro voor de eerste twee eieren opgehaald, het laatste ei, de Tikkie-actie duurde alles bij elkaar maar 36 uur. Het totaal binnengekomen bedrag, ik kan het amper bevatten, is 700.000 euro. Dit ging ook mijn stoutste verwachtingen te boven.’

Prinses Máxima Centrum in Utrecht

Rechtstreeks uit het hart

De kracht van Bas als ambassadeur en fondsenwerver zit hem in het feit dat het ambassadeurschap een groot deel van zijn leven is. Elke stichting zou je een Bas gunnen. De acties die hij voor de foundation op poten zet, komen rechtstreeks vanuit zijn hart. Hij kan er, zo merk ik, dagen over praten. Soms met een lach, af en toe met een traan, maar vooral heel bevlogen. Hij heeft contact met de ouders, de kinderen, leraren, kinderoncologen en zorgprofessionals. Bas: ‘Ze hebben mijn nummer en kunnen me, mocht er iets nodig zijn, altijd bellen.’

823.000 Instagramvolgers

Bas heeft op zijn account (@bassmit), zonder zijn vrouw Nicolette, alleen al 825.000 volgers. Dit, en het feit dat hij keer op keer originele acties verzint, werkt mee aan het succes van de acties en de ongelooflijk hoge bedragen die hij binnenbrengt. Bas en zijn vrouw hebben met hun acties inmiddels al dik 1 miljoen euro voor het Máxima opgehaald. Maar daar komt nog iets bij: volgers kunnen met eigen ogen zien wat er met de donaties gebeurt. Hij maakt foto’s en filmpjes en geeft zijn volgers een kijkje in het Prinses Máxima Centrum. Bas is er dan ook regelmatig te vinden. Zo ook op 3 maart. ‘Gisteren was een grote dag', zo vertelt hij enthousiast. ‘Een kleine meid, meer dan een jaar geleden gediagnosticeerd met neuroblastoom, een zeldzame en ernstige vorm van kanker, mocht de bloemenkraal in ontvangst nemen en de bel luiden. Zo’n 14 maanden lang hebben de ouders in het Máxima rondgelopen en gisteren was dan eindelijk het moment waarnaar iedere ouder met een kind met kanker uitkijkt: hun dochter was schoon. Feest dus! De ouders van het kleine meisje vroegen me het moment vast te leggen en het filmpje op mijn Instagramaccount te delen.

Met de wetenschap dat circa 600 kinderen per jaar kanker krijgen en dat drie op de vier kinderen geneest, is het zo belangrijk dat de succesverhalen verteld worden, zodat kinderen en ouders hier hoop uit kunnen putten. Ze willen met dit filmpje hoop geven aan alle ouders die ook deze nachtmerrie meemaken en te horen hebben gekregen dat hun kind kanker heeft. Ouders die in één klap de grond onder hun voeten voelden wegzakken. De ouders van dit kleine meisje weten er alles van.

Binnen een dag werd het filmpje bekeken door 1 miljoen mensen, volgers die het Máxima al steunden of door dit filmpje donateur willen worden. Maar de voornaamste reden van deze post was dus hoop geven en verbindingen leggen. Die interactie tussen ouders is nodig. Ik kan als ambassadeur van het Prinses Máxima Centrum wel een succesverhaal aan wanhopige ouders vertellen, maar wie ben ik nou eigenlijk, als jongen uit Amsterdam-Zuid met twee gezonde kinderen. Ouders met een kind met kanker hebben te maken met het verlies van banen en soms zelfs met het verlies van elkaar. Daar weet ik niets van. Dat ik daar met mijn Instagramaccount iets in kan betekenen, doe ik met heel veel liefde. Het zou gek zijn om met zo’n groot platform niets te doen. Dat zou ik overigens ook hebben gedaan wanneer ik geen ambassadeur van het Prinses Máxima Centrum was.’

Nicolette en Bas met de schildpadden.

Maximaal in Actie

Het geld, bijeengebracht door de schildpadactie, 700.000 euro bij elkaar, gaat naar innovatieve behandelingen en vooruitstrevend onderzoek voor kinderkanker. Lot Jens, Manager Foundation: ‘Dit is zo’n ontzettend groot bedrag, daar kunnen we echt het verschil mee maken. Helaas zien wij dat door Covid onze financiële steun sterk afneemt. Dat heeft geen gevolgen voor de behandeling van de kinderen met kanker van nu, maar wel voor de kinderen van morgen. Hierdoor stagneren onze plannen om de behandelingen verder te verbeteren. Innovatie is immers nodig voor ons grote doel: meer genezing en minder bijwerkingen voor kinderen met kanker. Daarom zijn we zo ontzettend dankbaar voor alle steun die we via Bas en Nicolette en hun schildpadden hebben gekregen. Wij hopen dat heel Nederland Bas probeert te evenaren met een eigen leuke actie en daarom heeft de Prinses Máxima Centrum Foundation het platform ‘Maximaal in Actie’, www.maximaalinactie.nl, in het leven geroepen. Deze pagina maakt het voor iedereen mogelijk een eigen ludieke actie te starten. Er staan al 273 mooie initiatieven op van onder andere patiënten, survivors, scholieren, jongeren van de KinderAdviesRaad van het Prinses Máxima Centrum, bedrijven en expeditieleden. Iedereen met een mooi idee om geld in te zamelen, kan zich op de website aanmelden.’

Voor altijd in ons hart

Lot heeft nog een primeur voor ons. Van een deel van de opbrengsten van de eieren gaat in de speel- en beweegtuin van het Máxima een lang gekoesterde wens in vervulling. Er komt een zogenoemd multifunctioneel ‘Waterwerk’. Lot: ‘Het Waterwerk is bedoeld voor de kinderen om samen met hun broertjes en zusjes te spelen en bestaat uit een plein met waterspuiters en verlichting die, door op tegels te gaan staan, kunnen worden aangezet. Zo kan het ene kind door op een tegel te gaan staan, de spuiter waar het andere kind dichtbij staat, aanzetten. In de grond van het plein is een oranje hart van Ledverlichting verwerkt. Het waterplein kan zo ook omgetoverd worden tot een vlakke waterspiegel waar het oranje hart duidelijk zichtbaar is. Ook staat het oranje hart symbool voor het motto dat gebruikt wordt bij de herinneringsbijeenkomst: 'voor altijd in ons hart'. Daarnaast staat water symbool voor alles wat stroomt: het leven gaat in welke vorm dan ook altijd verder met alle ervaringen en herinneringen die we delen.’

Doel Prinses Máxima Centrum Foundation

Wat zijn de voornaamste doelen van de Prinses Máxima Centrum Foundation? Lot: ‘Dankzij de vele schenkingen van donateurs kan de Foundation innovatieve behandelingen, (onderzoeks)projecten en voorzieningen realiseren die buiten de reguliere zorgdekking vallen. Deze voorzieningen zijn van cruciaal belang voor het welzijn van kind en gezin tijdens het langdurige proces van behandelingen en opnames én in de herstelperiode daarna. De afgelopen jaren heeft de Foundation zich vooral hard gemaakt voor het realiseren van grote wensen op het gebied van kwaliteit van leven. Dit was voor een groot deel gericht op faciliteiten in het gebouw en op concrete, tastbare projecten. Voor de komende jaren luidt ons doel: fondsenwerving om versneld de missie van het Máxima ‘ieder kind met kanker genezen, met optimale kwaliteit van leven’ te realiseren. Op basis van het strategisch meerjarenplan van het Máxima werven we gelden, waarmee we een vliegwieleffect en/of overbrugging creëren om innovatieve behandelingen en vooruitstrevend onderzoek mogelijk te maken die direct bijdragen aan een betere genezingskans en een optimale kwaliteit van leven (nu en later), maar die (nog) niet worden gefinancierd vanuit het reguliere zorgbudget.

Fundraising Stories

Petra Hoogerwerf sprak eind 2019 voor de podcast Fundraising Stories met Lot Jens over de unieke faciliteiten en fondsen werven voor onderzoek, zorg én levenskwaliteit. Luister dat gesprek hier:

Meer over Tikkie Crowdfunding Fondsenwerving Vf 23-2 Bas Smit Prinses Máxima Centrum Lot Jens Nicolette van Dam Schildpadeieren

Caroline Vlietstra

Journalist Vf

Caroline is zowel fotograaf als journalist en werkt namens haar eigen bedrijf voor verschillende opdrachtgevers waaronder Veilig Verkeer Nederland, ZUIDAS.magazine, Tirol Werbung, Oranje Boven, Voigt Travel en UIT magazine. Voordat ze als freelancer aan de slag ging, werkte ze 29 jaar bij Dagblad De Telegraaf (TMG). Haar bureau stond op verschillende redacties waarvan de laatste 17 jaar bij de Reiskrant. Caroline is lid van de redactie van Vakblad fondsenwerving.

Close