Advertentie

Advertentie

Advertentie

De Grote Giften Gids

Kennis

1 april 2019

Sinds pak weg een jaar of twintig staat het werven van grote gevers, ook major donors genoemd, op heel wat lijstjes van fondsenwervers. Een toenemend, maar nog relatief klein aantal doelen maakt er serieus werk van. Andere zijn er af en toe mee bezig, maar ontwikkelen nog geen serieus beleid. En bij vele staat het nog steeds op dat lijstje van ‘dingen waar ik nog eens naar moet kijken.’ Maar voor het werven van grote giften is hoe dan ook een groeiende belangstelling.

Cover Grote Giften Gids van ABN AMRO MeesPierson
Cover Grote Giften Gids van ABN AMRO MeesPierson © ABN AMRO

door Jaap Zeekant

Frank Aalderinks is specialist filantropie bij ABN AMRO MeesPierson. Recentelijk kwam van zijn hand de Grote Giften Gids uit. Maar wat is een grote gift precies?

Frank: ‘Eigenlijk moet elke organisatie daar een eigen beeld van krijgen. Voor een wat kleinere of beginnende organisatie is een gift van enkele honderden of duizenden euro's al gauw een grote schenking. Bij doelen die inmiddels wat groter zijn geworden denkt men eerder aan tienduizend of enkele tienduizenden euro's. Natuurlijk is het ook dan heel belangrijk om een goede relatie op te bouwen met de gever. Maar het diepgaand en langdurig investeren in en bouwen van een relatie ligt toch vooral in de sfeer van de echt grote giften, van een ton of meer tot zelfs miljoenen. Wat we in ons werk zien is dat die particuliere klanten ons vragen om mee te denken waar ze moeten beginnen, als ze grotere bedragen willen schenken. Het bijzondere aan mijn werk is dat ik met heel veel mensen met een missie interessante gesprekken voer over hoe je betekenis kan geven aan hun droom, hoe je voor elkaar kunt krijgen dat hun bijdrage aan de samenleving een verschil maakt. Maar ook hoe je dat aanpakt, hoe je het voor elkaar krijgt, hoe je met de juiste partijen samenwerkt. We zien onszelf als intermediair. Daarom zorgen we dat de goede doelen ook deel uitmaken van ons netwerk en dat we veel contacten met ze hebben.’

Wordt lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap is hoofdredacteur van Vakblad fondsenwerving, waarvan hij – ruim twintig jaar geleden - ook oprichter is. Jaap heeft meer dan veertig jaar ervaring met alle facetten van de professionele fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Nederland Filantropieland is en Goede Doelen Nederland.