Advertentie

Ifunds Engage 365, Demo 1op1

Waar is de publiekscampagne nalatenschappen gebleven?

Campagne Opinie

1 augustus 2015

Nederland loopt hopeloos achter als het gaat om publiekscampagnes om het nalaten aan goede doelen te bevorderen. Van 2003 tot 2013 kenden we een brede campagne voor het opnemen van een goed doel in het testament. Het initiatief kwam van de grootste goede doelen, die het gezamenlijk belang zagen van een positievere houding van het publiek tegenover geld doneren via het testament.

door Arjen van Ketel

In de jaarlijkse radio- en televisiecampagne, ondersteund in papieren media, werd een algemene boodschap afgegeven. Later werd ook een gratis eerste gesprek bij de notaris aangeboden. Het effect was lastig te meten. In dezelfde tijd groeide immers ook de communicatie over nalatenschappen van de grotere charitatieve instellingen naar hun eigen donateurs. Recent onderzoek laat echter zien dat het aantal ontvangen nalatenschappen in die periode substantieel groeide, terwijl het aantal mensen dat overleed niet toenam.

Wordt lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over VFI Nalatenschappen Vf 17-4 Publiekscampagne

Arjen van Ketel

Gastauteur

Arjen van Ketel is, als adviseur op het gebied van de werving van nalatenschappen, gespecialiseerd in marketingonderzoek, strategieontwikkeling en training en voorlichting. Hij is ook initiatiefnemer van de Code werving nalatenschappen en de jaarlijkse Leergang Nalatenschappen en hij schreef het Handboek nalatenschappen.

Close