Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Venture philanthropy: kapitalistische hersenen krijgen een sociaal hart

15 juni 2012

Er staat een nieuwe generatie filantropen op. Het zijn ondernemers die niets hebben tegen de gevestigde non-profitorganisaties, maar die wel denken dat hun vermogen beter en efficiënter kan worden besteed wanneer ze het zelf doen.

door Jos Rath

De ondernemende filantroop is een 'venture philanthropist', die financieel rendement koppelt aan een sociaal rendement. Sociaal maatschappelijke vraagstukken worden op een bedrijfsmatige manier benaderd en afgerekend op de behaalde resultaten. Een groeiend aantal ondernemers investeert zijn geld, netwerk en expertise in activiteiten die de wereld duurzaam moeten verbeteren. Venture philanthropy is aan het einde van de vorige eeuw vanuit de VS komen overwaaien. Het begrip venture staat zowel voor een onderneming als voor een risico. Het is vooral in zwang geraakt door het verschijnsel ‘venture capital’. Dit is kapitaal dat rendement zoekt door investering in een goed idee, in een start-up of in de versnelde groei van een organisatie. De kern van venture philanthropy is dat er wordt geïnvesteerd in een goed doel, dat er rendementseisen worden gesteld en dat de sociale investeerder zich stevig bemoeit met de manier waarop het rendement tot stand komt. Juist in het leveren van expertise voor het aanpakken van grote maatschappelijke problemen vervult venture philanthropy in toenemende mate een rol.

Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen:

https://www.fondsenwerving.nl/vf-account-maken

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over Vf 14-3

Jos Rath

Jos Rath heeft als marketeer allerlei bedrijven geleid en als consultant nonprofitorganisaties geadviseerd over hun fondsenwerving. Geïnspireerd door de ervaring met en kennis van samenwerking heeft hij bij prof. dr. Theo Schuyt van de Vrije Universiteit gepromoveerd op een onderzoek naar filantropische partnerships.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close