Advertentie

Advertentie

Advertentie

De donor-werft-donoractie van Sanquin

Werving Campagne

24 maart 2020

In de wet staat dat Nederland zelfvoorzienend moet zijn in bloedproducten. Dat moet gebeuren op basis van vrijwillig en belangeloos afgestaan bloed. De divisie Bloedbank van Sanquin zorgt voor het behoud en de werving van donoren. Afgelopen november introduceerde Sanquin een nieuwe manier van donorwerving; de donor-werft-donorcampagne ‘Sint hier ben ik’.

Sinterklaas was het middelpunt van de donor-werft-donoractie van Sanquin.
Sinterklaas was het middelpunt van de donor-werft-donoractie van Sanquin. © © Aatjan Renders / Sanquin

door Caroline Vlietstra

Alleen al in Nederland zijn er jaarlijks zo’n 80.000 mensen, waaronder ook een heleboel kinderen, die gezond bloed of plasma nodig hebben. Dat bloed of plasma is afkomstig van de Bloedbank Sanquin, een non-profitorganisatie. Sanquin is er verantwoordelijk voor dat er in heel Nederland altijd voldoende bloedproducten op voorraad zijn om ziekenhuizen mee te bevoorraden en om geneesmiddelen mee te maken. ‘Onze taak is het afnemen van bloed, verwerken en uitgeven van bloedproducten’, vertelt Merlijn van Hasselt, woordvoerder van Sanquin. ‘Er zijn in ons land zo’n 342.000 donoren. Dat zijn er een hoop, maar we hebben echt meer donoren nodig. We moeten ruimer in ons jasje komen te zitten, want zeker tijdens vakantieperioden hebben we het erg moeilijk. Onze donoren gaan er dan natuurlijk op uit, maar de aanvraag naar bloed wordt er niet minder om.’

Wordt lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over Sanquin Bloedbank Donor-werft-donor

Caroline Vlietstra

Journalist Vf

Caroline is zowel fotograaf als journalist en werkt namens haar eigen bedrijf voor verschillende opdrachtgevers waaronder Veilig Verkeer Nederland, ZUIDAS.magazine, Tirol Werbung, Oranje Boven, Voigt Travel en UIT magazine. Voordat ze als freelancer aan de slag ging, werkte ze 29 jaar bij Dagblad De Telegraaf (TMG). Haar bureau stond op verschillende redacties waarvan de laatste 17 jaar bij de Reiskrant. Caroline is lid van de redactie van Vakblad fondsenwerving.

Close