De chatbot: een stap dichter bij de donateur

Communicatie Tools & Tips

1 oktober 2019

Bij commerciële bedrijven als AH, ING en Coolblue zijn de klanten er inmiddels aan gewend dat ze te woord te worden gestaan door een chatbot. Dat is een chatfunctie op een website waarbij je niet met een echt mens praat, maar waarbij je in een vooraf gecreëerde gespreksflow zit. Het doel? Zoveel mogelijk mensen efficiënt en snel helpen met hun vraag, zo min mogelijk klanten aan de telefoon. Binnen de goede doelen is de chatbot nog niet doorgedrongen. Als het aan Save the Children ligt, gaat dat veranderen. ‘Het is een perfect middel om donateurs juist aan de telefoon te krijgen en met ze in gesprek te gaan.’

Robots op een rij
Robots op een rij © Andrew Wulf / Unsplash

door Anouk Blom, Jaap Zeekant

Communicatieprimeur voor Save the Children

‘We zijn gewoon begonnen en we zien wel waar we uitkomen’, is het gezamenlijke antwoord op de vraag hoe Save the Children aan het experimenteren is met diverse chatbots. Dat klinkt simpel en als we Victor van der Veen, Jeroen Beelen en Lilla Vonk moeten geloven, dan is dat ook wel zo. Victor: ‘Het is gewoon een gesprek voeren zoals je in het gewone leven doet. Als je eenmaal weet wat je wilt zeggen, heb je het grootste deel van je chatbot al te pakken. Dan moet je alleen nog iets technisch doen aan de achterkant om het in te richten.’ Victor, die in het verleden als fondsenwerver onder andere in dienst was bij CliniClowns en WarChild, en nu actief is als zelfstandig digitaal marketeer voor goede doelen, is recentelijk zijn chatbotbedrijf Goodbot begonnen. Lilla, Digital Marketeer bij Save the Children, vult aan: ‘Het is heel veel trial and error, maar dat is ook het leuke. Je ziet direct bij welke stap mensen afhaken in de chatbot. Dat is confronterend, vooral als je juist hard je best hebt gedaan op een bepaalde formulering van een zin. Maar daardoor leer je juist erg veel over wat mensen wel en niet willen in een gesprek.’

Wordt lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in

Advertentie

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap is hoofdredacteur van Vakblad fondsenwerving, waarvan hij – ruim twintig jaar geleden - ook oprichter is. Jaap heeft meer dan veertig jaar ervaring met alle facetten van de professionele fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Nederland Filantropieland is en Goede Doelen Nederland.

Anouk Blom

Journalist Vf

Anouk deed haar journalistieke opleiding aan de Christelijke Hogeschool Windesheim. Ze heeft na haar opleiding gewerkt als tekstschrijver voor o.a. ANWB en GVB Amsterdam. Ze was ook actief als redacteur/verslaggever voor weekblad Privé en lifestylredacteur bij RTL Boulevard. Momenteel werkt ze freelance o.a. voor het GVB (vervoersbedrijf Amsterdam). Anouk is lid van de redactie van Vakblad fondsenwerving.