Advertentie

Advertentie

Advertentie

De vele gezichten van LexisNexis: hoe zet je een enorme databank in als fondsenwervende instelling?

Tools & Tips

6 januari 2020

Ondanks de enorme schaal waarop het bedrijf wereldwijd opereert, heeft bij de goede doelen lang niet iedereen gehoord van de onlinedatabank LexisNexis. En waarom zou je ook: via Google kun je toch bijna alles gratis vinden wat je wil weten? Minke Kooman, marketingmanager bij LexisNexis, vertelt over de tools die fondsenwervers met van alles kunnen helpen. Kijken hoe je wervingscampagne presteert bijvoorbeeld. Of wat er over je wordt gezegd als stichting. Best handig in tijden waarin een slechte reputatie je nog jaren kan achtervolgen.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Stock

door Joëlla Angenent, Jaap Zeekant

‘Voor goede doelen is het natuurlijk belangrijk om inzicht te hebben in hoe je het doet op marketinggebied of waar je concurrenten mee bezig zijn’, vertelt Minke. We ontmoeten haar op de bovenste verdieping van de Openbare Bibliotheek in Amsterdam. LexisNexis heeft er een stand op een evenement van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals. Ze vervolgt: 'LexisNexis is erg bekend bij journalisten, bibliothecarissen, consultants, marketeers, studenten en wetenschappers, die de database gebruiken voor onderzoek. Maar je kan zoveel meer met onze data. We helpen er dan ook steeds meer stichtingen en verenigingen mee.’

Meer dan 40.000 bronnen

Al sinds de jaren zeventig is het van oorsprong Amerikaanse bedrijf LexisNexis bezig met het toegankelijk maken van allerlei soorten publicaties, rapporten en andere gegevens. Eerst op speciale computers die op verschillende plekken, waaronder bibliotheken, te raadplegen waren en later online. Inmiddels geeft de database toegang tot meer dan 40.000 nationale en internationale kranten, tijdschriften, websites, social media, blogs, forums, marktrapporten, financiële- en bedrijfsgegevens en Pep- en sanctielijsten. Politically Exposed Persons (Pep) zijn mensen die een politieke functie hebben en daarmee wellicht vatbaar zijn voor corruptie. Wel even wat anders dan Google dus.

Minke: ‘In tegenstelling tot Google selecteren wij alle bronnen op betrouwbaarheid. Zomaar een website waarop iemand wat roept, komt niet in onze database. De zoekresultaten en analyses met behulp van onze data, moeten zo betrouwbaar mogelijk zijn.’

Minke Kooman

Reputatiemanagement

LexisNexis biedt ook verschillende mogelijkheden om te achterhalen hoe het met je reputatie is gesteld, zodat je op die informatie kan sturen en snel maatregelen kan nemen als er op dat punt iets misgaat in de publiciteit. Ook er zijn instrumenten om ondernemingen en personen waarmee je wilt gaan samenwerken te screenen.

Maatschappelijke organisaties hebben niet zelden een missie, die medebepalend kan zijn voor met wie je wel en niet wilt samenwerken. Zo zal een organisatie die zich inzet voor de voedselveiligheid met diverse ondernemingen niet willen samenwerken. Denk ook aan goede doelen op het gebied van oncologie, long- en hart- en vaatzieken. Het is voor de hand liggend dat zij niets te maken willen hebben met bijvoorbeeld de tabaksindustrie, een heel herkenbare bedrijfstak. Maar als je wilt weten of een onderneming belegt in de sigarettenindustrie moet dat onderzocht worden. Instrumenten om potentiële leveranciers en partners, waarmee maatschappelijke organisaties ze van tevoren kunnen screenen, kunnen dus op meerdere gebieden van belang zijn.

Wetgeving of LexisNexis?

Het structureel screenen van mogelijke partners, grote gevers en zelfs - potentiële - toezichthouders kan een veel effectievere en door alle betrokkenen geaccepteerde bescherming tegen zaken als ‘fout geld’ en criminele connecties opleveren, dan de maatregelen die van overheidswege worden opgedrongen. Denk aan het op grote bezwaren van fondsenwervende instellingen en gevers stuitende conceptwetsvoorstel Transparantie Maatschappelijke Organisaties, waarbij giften boven een bepaald bedrag openbaar moeten worden gemaakt. Een door diverse experts bepleite alternatieve aanpak is de verplichting dat de herkomst van bedragen boven een bepaalde grens deskundig moet worden onderzocht. Niet openbaar maken, maar onderzoeken dus.

Minke: ‘Je reputatie monitoren kan ook door goed te volgen welke sentimenten er spelen binnen de sector. Vaak achtervolgt negatieve berichtgeving je nog jaren. Vooral omdat dingen die ‘online gaan’ daar in principe altijd blijven staan. Met onze tools kun je zien waar commotie over ontstaat, zodat je hier snel op in kunt spelen en van tevoren open kan zijn over hoe het er bij jou aan toe gaat. Gevoeligheden in de gaten houden kan ook op andere gebieden helpen. Als je eigen wervingscampagne bijvoorbeeld ongemerkt een gevoelige snaar raakt bij een bepaalde groep gevers, is het fijn om dat meteen te signaleren zodat je je campagne bij kunt sturen.’

Hoe?

Met de tools van LexisNexis wordt de toegang tot duizenden bronnen gesimplificeerd. Maar het onderzoek naar of de analyse over die bronnen moet je wel zelf uitvoeren. Minke: ‘Wij leveren de tools, maar doen geen marktonderzoek of risicomanagement voor je. We hebben wel trainers die je helpen bij het instellen van attenderingen, het opstellen van zoekvragen en andere handigheden waardoor je het meeste uit het systeem kunt halen.’

Er zijn ook experts die ingeschakeld kunnen worden voor meer of minder uitgebreide rapportages over hoe je instelling presteert in de media. Ook is er een speciaal team dat nieuwsbrieven maakt met informatie die specifiek voor jouw organisatie interessant is.

‘Als je eigen wervingscampagne een gevoelige snaar raakt bij een bepaalde groep gevers, is het fijn om dat meteen te signaleren zodat je je campagne bij kan sturen.’

Voordat Minke weer terugloopt naar het evenement draait ze zich nog even om. ‘Weet je wat ik het leuke en bijzondere vind? LexisNexis betekent voor iedereen weer wat anders. Voor wetenschappers betekent het een schat aan informatie voor hun onderzoek. Voor bedrijven een handige database om hun marktpositie in de gaten te houden. En over goede doelen en andere fondsenwervende organisaties hebben we net gesproken. We hebben verschillende gezichten. Maar daardoor kunnen we alles wel precies zó aanbieden zoals jij het nodig hebt.’

---

Tools

Due diligence sentimenten monitoren, hoe doe je dat dan? Een database met meer dan 40.000 bronnen doorspitten klinkt behoorlijk beangstigend. Een soort oerwoud waar je door de bomen het bos niet meer ziet? Gelukkig zijn er allerlei hulpmiddelen ontwikkeld, die je helpen te vinden wat je wilt vinden. LexisNexis richt zich op deze pijlers.

Mediamonitoren: dit zijn tools die je helpen in de gaten te houden wat er gebeurt in je branche. Welke sentimenten er spelen, of een publieke opinie een bedreiging kan vormen of wat je concurrenten doen bijvoorbeeld. Maar je kunt ook analyseren wat er over je stichting wordt gezegd en hoe wervingscampagnes presteren.

Risk & Compliance: deze tak richt zich op het screenen van klanten, partners, leveranciers en in het geval van goede doelen en andere fondsenwervende instellingen eventueel grote gevers. Door in de gaten te houden met wie je te maken hebt, kun je voorkomen dat je onbedoeld meewerkt aan fraude, witwaspraktijken of omkoping.

Onderzoek: met behulp van verschillende tools wordt het gemakkelijker gemaakt om de juiste informatie te vinden voor je onderzoek.

Data as a service: levert data die organisaties kunnen integreren in hun eigen tools.

Niet alle tools van LexisNexis zijn even relevant voor filantropische instellingen. We zetten de meest praktische hulpmiddelen op een rij:

Newsdesk: Hiermee kun je je stichting, branche of campagne monitoren door gepersonaliseerde zoekopdrachten en attenderingen, visualisatie van zoekresultaten, herkenning van belangrijke opiniemakers en het delen van informatie met anderen.

Media Contacts Solution: Dit is een online mediadatabase met duizenden internationale contacten bij invloedrijke media. Denk aan journalisten, influencers op social media, bloggers en analisten.

Newsdesk: Dit is een media monitoring- en analyseoplossing waarmee je kunt zoeken door duizenden online- en offlinebronnen. Hiermee krijgt een organisatie meer inzicht in over hoe hun merk of organisatie in het nieuws is geweest.

Lexis Diligence: Hiermee krijg je toegang tot onder andere (negatief) nieuws, nieuwsbronnen, bedrijfsinformatie en Pep- en sanctielijsten voor het screenen van leveranciers, potentiële partners of bepaalde gevers.

Native content

LexisNexis.png

Dit artikel valt onder de volledige verantwoordelijkheid van de redactie. Het is mede mogelijk gemaakt en wordt je aangeboden door LexisNexis.

Meer weten over deze materie? Neem contact op met minke.kooman@lexisnexis.nl.

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap is hoofdredacteur van Vakblad fondsenwerving, waarvan hij – ruim twintig jaar geleden - ook oprichter is. Jaap heeft meer dan veertig jaar ervaring met alle facetten van de professionele fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Nederland Filantropieland is en Goede Doelen Nederland.

Joëlla Angenent

Joëlla is eigenaar van tekstbureau Jotexto, waar ze in opdracht voor bedrijven en websites creatieve ideeën uitwerkt tot journalistieke en commerciële teksten. Ze behaalde in 2008 haar Bachelor Sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, waarna ze ook een Master Journalistiek afrondde. Voor de oprichting van Jotexto werkte ze onder andere voor regiotitels van de Holland Media Combinatie, waar ze zich ook met vormgeving, fotografie en sociale media bezighield.