Podcasting populair

Editorial Podcast

20 augustus 2019

Begin deze eeuw kwam de podcast op. Het is een samentrekking van ipod en broadcast. Het was de tijd van de iPod, dat handige apparaat van Apple, dat in razend tempo de plaats had ingenomen van de draagbare cd-speler, de discman. Die had op zijn beurt in een stevig tempo de walkman vervangen, de draagbare cassettespeler. Met de iPod kon je via internet gemakkelijk audiobestanden laden en vervolgens afluisteren, waar je je ook bevond. En je kon er nog iets naast doen ook, zoals autorijden of strijken. Ik had verwacht dat de podcast een snelle ontwikkeling zou doormaken.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie.

door Jaap Zeekant

Geluid heb ik altijd een plezierige manier gevonden om van informatie kennis te nemen, en natuurlijk voor ontspanning. Dat gaat terug tot de jaren 80, toen ik directeur was van een organisatie van blinden en slechtzienden. Daar verschenen alle stukken in braille, groot letterdruk, digitaal (toen al) voor de computer met brailleleesregel en in gesproken vorm. We hadden het toen nooit over ‘Heb jij de stukken al kunnen afluisteren?’ Het was gewoon: ‘Heb je ze al gelezen?’, ongeacht de leesvorm.

Maar na een relatief korte tijd was het afgelopen met het hypeje. Waarom weet ik niet. Misschien waren we nog niet zo bedreven in het snel op allerlei plekken vinden en ophalen van informatie. Misschien waren de onderwerpen nog niet zo interessant voor een breder publiek. Misschien kwam het door het ontbreken van toegankelijke podcastplatforms.

Maar een jaar of twee geleden begon de podcast alsnog in rap tempo populair te worden. En hoewel je zou denken dat de radio een geduchte concurrent zou zijn, zeker nu je wereldwijd zo'n beetje elk station kan streamen, vullen ze elkaar juist aan. Ik denk dat vooral het beschikbaar stellen van podcasts met eerder uitgezonden radioprogramma’s, de populariteit heeft versterkt. BNR Nieuwsradio is er goed in. Je kunt dingen nog eens terughoren of er naar luisteren als je de uitzending zelf hebt gemist. Maar het is niet alleen de symbiose met radio. Ook onze veranderde mediaconsumptie speelt een rol. Zoals bij Youtube, waar een groot deel van de kijktijd bestaat uit het terugkijken van wat eerder op tv of social media is gezien.

Het gemak helpt ook, je kunt je abonneren via kanalen als iTunes en Spotify en je krijgt berichten van elke nieuwe podcast, die je vervolgens afluistert in je app. Heb je niets met die platforms, dan stream je ze van een website. Dat podcasting in is, merken we ook aan de enthousiaste respons die we zelf krijgen op onze nieuwe podcastseries ‘Op Locatie’ en ‘Fundraising Stories’ met Petra Hoogerwerf. Op bladzijde 46 van dit blad staat actuele info over onze podcasts.

Jeroen Talens schreef er in zijn column in Vf jaargang 21, nummer 3, dit over: ‘Maar de podcast is ook een perfect medium voor storytelling. En waar stikt het van de goede verhalen? Juist, bij goede doelen. Alle reden dus om snel te beginnen en te leren. Het is een industrie die nog in de kinderschoenen staat en juist dat maakt het aantrekkelijk voor mensen die houden van pionieren.’ Lees hier die column: bit.ly/2YdmqF8.

Het was die alinea van Jeroen, die me inspireerde me om het ook hier nog een keer over podcasts te hebben. De podcast is een geweldige mogelijkheid om heel dicht bij de mensen te komen. Luisteren naar iemands stem, met zijn of haar persoonlijke verhaal. Hoe krachtig kan een medium zijn? Ik ben benieuwd wanneer de eerste directeur van een goed doel met podcasten begint. Eigenlijk ben ik benieuwd wanneer ik er zelf mee begin.

Advertentie

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap is hoofdredacteur van Vakblad fondsenwerving, waarvan hij – ruim twintig jaar geleden - ook oprichter is. Jaap heeft meer dan veertig jaar ervaring met alle facetten van de professionele fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Nederland Filantropieland is en Goede Doelen Nederland.