Advertentie

Aanmelden voor de Nationale Vakdag Fondsenwerving 2019

De Social Enterprise

Ondernemen

12 maart 2019

Er worden nog altijd veel anbi's opgericht. Met veel enthousiasme en energie richten de oprichters zich op doelstelling en fondsenwerving. In heel wat gevallen lukt dat maar matig en is er zeker geen sprake van voorspoedige groei. Dat is logisch. Fondsenwerving is een vak en ze zijn bepaald niet de enige die uit zijn op de gunst van de gever. Zo'n anbi kan het met een omzet van enkele tienduizenden euro's per jaar of zelfs meer lang uitzingen. Toch blijft de bijdrage aan het maatschappelijk welzijn dan beperkt. Soms bekruipt ons bij de redactie het gevoel dat ze beter aansluiting hadden kunnen zoeken bij een bestaande organisatie, die bewezen heeft iets tot stand te kunnen brengen.
Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © crazymedia / Shutterstock.com

door Jaap Zeekant

Voor de social enterprise echter, geldt dat die zijn eigen markt ontwikkelt en daarmee ook continuïteit. Voor de (Europese) definitie van ‘social enterprise’ keken we op de website social-enterprise.nl, van het mede door Willemijn Verloop opgerichte Social Enterprise NL. 'Sociale ondernemingen bevinden zich tussen goededoelenorganisaties en commerciële bedrijven en vormen zo een nieuwe sector. Een sociale onderneming heeft primair een maatschappelijke missie: impact first! De social enterprise realiseert die missie als zelfstandige onderneming, die een dienst of product levert en is financieel zelfvoorzienend, gebaseerd op handel of andere vormen van waarde-uitruil, en dus beperkt of niet af hankelijk van giften of subsidies. De social enterprise is sociaal in de wijze waarop de onderneming wordt gevoerd. Winst mag, maar de financiële doelen staan ten dienste van de missie: het vergroten van de maatschappelijke impact. Winstneming door eventuele aandeelhouders is gebaseerd op redelijkheid. Bestuur en beleid zijn gebaseerd op een evenwichtige zeggenschap van alle betrokkenen, fair naar iedereen, bewust van de ecologische voetafdruk en transparant.

Abonneer je op fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in

Gerelateerde berichten

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap is hoofdredacteur van Vakblad fondsenwerving, waarvan hij – ruim twintig jaar geleden - ook oprichter is. Jaap heeft meer dan veertig jaar ervaring met alle facetten van de professionele fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Nederland Filantropieland is en Goede Doelen Nederland.