Vakblad fondsenwerving het magazine voor fondsenwervend Nederland

Abonneren

Kijken naar social-ads

Tools & Tips

12 november 2018

In de vluchtige omgeving van social media, met hapklare brokken informatie en de angst voor fear of missing out, wordt het steeds belangrijker een boodschap in korte tijd te communiceren. Volgens een recente studie krijgt maar tien procent van online ads meer dan één seconde aandacht. Daarom hebben we een maatstaf voor advertenties op social media ontwikkeld, gebaseerd op aandachtswaarden voor advertenties op Facebook. De analyses daarvoor zijn gericht op de cruciale eerste twee seconden.

Voorbeeld vergelijking A/B test. De rechter uiting scoorde bij eyetracking hoger op aandacht.
Voorbeeld vergelijking A/B test. De rechter uiting scoorde bij eyetracking hoger op aandacht.

door Martijn van Lambalgen

Eerst hebben we via een onlinepanel respondenten geworven, die representatief zijn voor Nederlanders van 18 tot 55 jaar. Onze opzet was het instinctieve, ongedwongen kijkgedrag te registreren. Met minimale instructie om beïnvloeding te voorkomen, hebben we Facebook-ads uit verschillende branches, in willekeurige volgorde online aan hen getoond.

Abonneer je op fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in

Martijn van Lambalgen

Martijn van Lambalgen is momenteel werkzaam als senior research consultant bij Team Vier en daar betrokken bij de verdere ontwikkeling van eyetrackingonderzoek. Team Vier is gespecialiseerd in markt- en communicatieonderzoek, onder meer gericht op goede doelen en andere non-profits.