Vakblad fondsenwerving het magazine voor fondsenwervend Nederland

Abonneren

Het Mona-toetje

Editorial

8 november 2018

Jarenlang hebben brancheorganisaties grote inspanningen geleverd om door zelfregulering (potentiële) klanten te beschermen tegen al te opdringerige of zelfs agressieve telefoongesprekken. Volgens mij werkte dat prima. Niet alleen omdat die afspraken de consument in bescherming namen. Maar ook omdat de cowboys in marketing langzaam maar zeker hun gedrag aanpasten of verdwenen. Bij het bellen voor goede doelen heb ik dat van nabij kunnen volgen.

Een mona pudding met frambozensaus.
Een mona pudding met frambozensaus.

door Jaap Zeekant

Prima zou je zeggen, complimenten. Maar dan reken je buiten de Nederlandse en Europese overheden met hun regelzucht. Er kwam toch een Bel-me-niet Register. Staatssecretaris Heemskerk (PvdA - van Economische Zaken in Balkenende IV), beloofde dat er voor de goededoelensector een uitzondering zou worden gemaakt. Die belofte was loos. Sinds de presentatie van het proefschrift van Wimar Bolhuis eerder deze week (‘Elke formatie faalt’) weten we dat politici hun beloftes nooit waarmaken.

Abonneer je op fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap is hoofdredacteur van Vakblad fondsenwerving, waarvan hij – dit jaar twintig jaar geleden - ook oprichter is. Jaap heeft meer dan veertig jaar ervaring met alle facetten van de professionele fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Nederland Filantropieland is en Goede Doelen Nederland. Hij is ook penningmeester van de Nederlands – Vlaamse Vereniging van Onderzoeksjournalisten.