Advertentie

Ifunds Engage 365, Demo 1op1

Het is tijd om het roer om te gooien: van verzakelijking naar vermenselijking

Tools & Tips

28 maart 2016

Kiezers klagen dat ze stemvee zijn en donateurs voelen zich nogal eens een financiële melkkoe. Dat gebeurt als ngo’s transactiegericht zijn en niet relatiegeoriënteerd. Ze zoeken wel verbinding met de bankrekening van donateurs maar niet met hun waarden, zorgen, emoties en overtuigingen. Tijd om het roer om te gooien en in fondsenwerving niet verder te verzakelijken maar juist te vermenselijken!

door Gastauteur

Veranderend speelveld

Vroeger was het zwart-wit: (gewetenloze) bedrijven stonden tegenover (gewetensvolle) ngo’s. Die oude stereotypen bestaan niet meer. Grenzen tussen bedrijven en ngo’s zijn minder strak en meer vloeibaar. Natuurlijk, Shell creëert als vanouds maatschappelijke vraagstukken in plaats van ze op te lossen. Maar voor steeds meer bedrijven telt tegenwoordig naast het financiële- ook het maatschappelijke rendement. Omgekeerd evolueren sommige ngo’s tot het softe bedrijfsleven. Zij zitten in de business van het creëren van een betere wereld. Zo overweegt de Vereniging Natuurmonumenten aandelen in natuurgebieden te verkopen aan burgers en bedrijven ‘en verder willen we vaker richting profijtbeginsel’ (het artikel De natuur als melkkoe, HP/De Tijd; nr. 7/8, 2015).

Wordt lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over Vf 18-2
Close