Advertentie

Advertentie

Advertentie

Als je open bent groeit het vertrouwen

Interview

1 juni 2015

Goede doelen doen hun best alles zo mooi mogelijk voor te stellen. Men is ook altijd bezig uit te leggen dat er ‘zo weinig mogelijk kosten gemaakt worden en dat er zoveel mogelijk aan de doelstelling wordt besteed.’ Alsof er iets mis is met het maken van kosten. En over hun fouten willen ze liever niet praten. Het lijkt wel alsof ze een beetje bang zijn voor de pers en vooral voor negatieve publiciteit.

door Jaap Zeekant

Het is niet zo dat journalisten maar wat opschrijven, immer op zoek naar negatieve publiciteit. De meeste journalisten gaan niet over één nacht ijs. Ze doen grondig onderzoek en maken doorgaans een serieuze afweging tussen de noodzaak om te publiceren en de mogelijke gevolgen voor het goede doel. En goede doelen krijgen ook heel veel positieve publiciteit over hun acties en campagnes. We spraken erover met Wilco Dekker van de Volkskrant en Joop Bouma van Trouw.

Wordt lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over Make-A-Wish Nederland KWF Kankerbestrijding Vf 17-2 Volkskrant Trouw Joop Bouma Wilco Dekker

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap was eind jaren 90 oprichter van Vakblad fondsenwerving. Hij was ruim een halve eeuw actief in de non-profitsector en 45 jaar serieus bezig met fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Goede Doelen Nederland is. Als oprichter van Vf was Jaap ook betrokken bij de oprichting van de Vakopleidingen Fondsenwerving. Daarnaast was hij founder van de Nationale Vakdag fondsenwerving. Jaap overleed geheel onverwachts op donderdag 28 mei 2020.

Close