Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Dialoog met achterban succesfactor in fondsenwerving

15 februari 2012

We kennen Marc Schoutens o.a. als de bedenker van de succesvolle sms-dienst Stop Martelen Snel met Amnesty International. Dat was in 2001. Dat we nu ook online meer dan tien jaar verder zijn licht hij op ons verzoek in dit artikel toe.

door Marc Schoutens (gastauteur)

In 2010 liepen de subsidies in totaliteit met bijna tien procent terug (bron: CBF jaarverslag 2010, dec. 2011). Tegelijkertijd stegen de inkomsten uit eigen fondswerving met bijna vijf procent (bron: CBF jaarverslag 2010). Nieuwe, kleinere, lokaal wervende non-profitorganisaties melden zich op de ‘charimarkt’. Enkele andere, ingrijpende veranderingen: het Belmeniet Register, afname van het gebruik van acceptgiro’s, vergrijzing van collectanten, Europese regelgeving op het gebied van de betaalinfrastructuur, het onder druk staande vertrouwen in de sector en ander geefgedrag van donateurs aan goede doelen. Het zondermeer op de oude voet voortgaan is geen serieuze optie voor fondsenwervende instellingen. Professionaliteit en creativiteit blijven de voorwaarden om succesvol te zijn. Daarbij is het belangrijk om, vanuit de eigen identiteit, onderscheidend vermogen op te bouwen, met een heldere uitleg over de droom die de organisatie nastreeft en persoonlijk contact tussen fondsenwervers en de doelgroep.

Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen:

https://www.fondsenwerving.nl/vf-account-maken

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over Vf 14-1

Marc Schoutens (gastauteur)

Gastauteur

Marc Schoutens is managing director van Kentaa. Kentaa helpt meer dan tweehonderd non-profit organisaties met online fondsenwerving zoals crowdfunding en event fundraising. Marc heeft meer dan vijfentwintig jaar ervaring in de wereld van mobiele telefonie, internet, social media en online interactie. Hij heeft verschillende management functies bekleed bij Ericsson, Libertel (later: Vodafone) en Mobillion (dat onderdeel was van de Telegraaf Media Groep). Vanaf 2000 is Marc actief als zelfstandig ondernemer en sinds eind 2013 samen met Carlo van Herwaarden eigenaar van Kentaa.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close