Advertentie

Advertentie

Advertentie

Ook vijf jaar later zijn de lessen van Jaap Zeekant nog actueel

Nieuws

3 juni 2025

Deze week is het vijf jaar geleden dat de oprichter van het Vakblad fondsenwerving en de Vakdag, onze voormalig hoofdredacteur Jaap Zeekant plotseling overleed. Een fondsenwervende pionier wiens frisse blik, scherpe pen en sterke gevoel voor rechtvaardigheid we nog altijd missen.

Jaap Zeekant overziet de bezoekers van de Vakdag fondsenwerving in het Maasgebouw, Rotterdam.
Jaap Zeekant overziet de bezoekers van de Vakdag fondsenwerving in het Maasgebouw, Rotterdam.

door Redactie Vf

Jaap Zeekant stond aan de wieg van talloze initiatieven in de goededoelensector. Zo richtte hij het Nederlands Genootschap van Fondsenwervers op en was mede-initiator van VFI, wat later Goede Doelen Nederland werd. Als fondsenwerver zette zich in voor zowel de Brandwondenstichting als de Hartstichting. In die periode doceerde hij ook, aan de Universiteit Utrecht bij de eerste opleiding Marketing, sponsoring en fondsenwerving.

In 1998 verscheen het eerste Vakblad, wat hij ruim twee decennia lang met hart en ziel maakte. De eerste Vakdag fondsenwerving werd in 2007 gehouden en prijkt nog altijd ieder jaar op de agenda van fondsenwervers.

Legacy editie

Toen Jaap op 69-jarige leeftijd overleed, dook de redactie in de honderden artikelen en editorials die hij in zijn ruim twintig jaar als hoofdredacteur op papier had gezet. We maakten een ‘legacy editie’, waarin vooral zijn eigen werk in de schijnwerpers stond. Uit al die artikelen maakten we zeven lessen op. Lessen die het waard zijn om nu, vijf jaar en een veranderde wereld later, nog eens op de voorgrond te zetten. Want de lessen van Jaap zijn nu nog even relevant als toen.

De cover van Vakblad fondsenwerving, jaargang 22, nummer 4. De legacy-editie in de geest van Jaap Zeekant.

Het team en de redactie van het Vakblad en Vakdag fondsenwerving zet nog steeds met grote inzet zijn werk voort. Jaap Zeekant zullen we niet vergeten, als inspirator om de sector te informeren, motiveren en een spiegel voor te houden.

--

De zeven lessen van Jaap

LES 1: Eerlijkheid en transparantie loont, ook als dat op de korte termijn negatieve publiciteit oplevert

LES 2: Verantwoording afleggen is goed, verantwoording nemen is beter

LES 3: Blijf altijd hard werken

LES 4: Fondsenwerving is overal

LES 5: Je kunt de wereld niet veranderen door te zwijgen

LES 6: Vecht voor datgene waar je in gelooft, ook al het je moeilijk wordt gemaakt

LES 7: Wees trots op wat je met je inzet hebt kunnen bereiken

Meer over Jaap Zeekant Vakblad fondsenwerving Zeven lessen van Jaap

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close