Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

NDP: Donateursvertrouwen in de lift, mede door nieuwe Giro555-actie

Onderzoek Nieuws

11 april 2023

Het donateursvertrouwen maakt aan het begin van 2023 een flinke sprong omhoog. Uit de enquête van Happy Horizon Non-profit, toezichthouder CBF en onderzoeksbureau Kien onder het Nederlandse Donateurspanel (NDP) in maart blijkt dat het indexcijfer voor het eerste kwartaal op -19 uitkomt, ten opzichte van -33 in december vorig jaar. De stijging komt hand in hand met de landelijke acties voor de verwoestende aardbeving in Turkije en Syrië. De onderzoekers zagen een vergelijkbaar effect rond de Giro555-actie voor Oekraïne: reden genoeg om uitgebreider te kijken naar de perceptie van de samenwerkende hulporganisaties.

Logo van het Nederlandse Donateurspanel
Logo van het Nederlandse Donateurspanel © WWAV

door Marijn Thijs

Weinig vertrouwen in geefgedrag Nederlandse bevolking

Het donateursvertrouwen was het afgelopen jaar dalende na een recordpiek te hebben bereikt in maart, maar het tij is gekeerd. Wat het donateursvertrouwen tegenhoudt verder te stijgen is voornamelijk het pessimisme over het geefgedrag van de Nederlandse bevolking als geheel. Over het eigen vertrouwen in goededoelenorganisaties en het eigen geefgedrag is men amper optimistisch of pessimistisch, maar men kijkt bijzonder negatief aan tegen het geefgedrag van de bevolking als geheel (gemiddeld -35, ten opzichte van 0 in maart 2022).

Ontwikkeling van donateurs- en consumentenvertrouwen 2005-2023 (C) NDP

Turkije en Syrie: gedoneerd?

Het NDP is in het vervolgonderzoek vooral gevraagd naar hun reactie op noodhulpverzoeken en de impact van Giro555. Zij richtten zich daarbij op de aardbeving in Turkije en Syrië van 6 februari 2023, waarvoor later een nationale actiedag werd gehouden.

47 procent van de panelleden doneerde als gevolg van de ramp, 51 procent niet. Meer dan de helft van de donateurs schonk via Giro555 (54 procent), maar er werd ook veel gegeven aan collectes (achttien procent), (sponsor)acties van bekenden (vijftien procent) en door rechtstreeks te geven aan een (internationale) hulporganisatie. Senioren (zestig-plussers) gaven het vaakst: in deze leeftijdsgroep trok zes op de tien panelleden de portemonnee.

De donateurs werd gevraagd waarom zij wel of niet hadden gedoneerd. De helft van hen gaf aan mensen in nood te willen helpen en bijna de helft gaf na het zien van de beelden van ramp op televisie of social media (43 procent). Ook interessant is dat één op de tien donateurs impulsief gaf.

De groep mensen die niet doneerde, deed dat het vaakst omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat het geld goed terechtkomt (35 procent), maar ook vaak omdat ze het geld niet kunnen missen (29 procent). Eén op de vijf niet-donateurs doet geeft nooit aan goede doelen en dus ook niet na een (natuur)ramp.

Giro555

Happy Horizon non-profit, CBF en Kien vroegen het panel ook naar Giro555, waarin elf organisaties zich verenigen (de Samenwerkende Hulporganisaties). Daaruit blijkt dat 72 procent van de respondenten Giro555 als hét goede doel bij rampen ziet. Bijna zeven op de tien mensen vindt het belangrijk dat goede doelen samenwerken, zodat Giro555 kan bestaan.

De overgrote meerderheid vindt het desgevraagd belangrijk dat Giro555 aan het Nederlandse publiek vertelt waar het via het gironummer opgehaalde geld aan uitgegeven wordt (88 procent). Hoewel 46 procent van het NDP vertrouwt dat het opgehaalde geld goed besteed wordt, is twintig procent toch wantrouwig.

Samenwerkende Hulporganisaties

Giro555 is een initiatief van de volgende elf organisaties: CARE Nederland, Cordaid, Kerk in Actie, Nederlandse Rode Kruis, Oxfam Novib, Plan International, Save the Children, Stichting Vluchteling, Terre des Hommes, UNICEF Nederland en World Vision.

Giro555 roept, zeker voor de nationale actiedagen, vaak de hulp in van bekende Nederlanders. Er blijkt onder het publiek twijfel te zijn over of zij betaald worden of dat vrijwillig doen. 43 procent zegt het niet te weten en 23 procent denkt dat de BN’ers een vergoeding hebben ontvangen voor hun inzet. 

Hoewel Giro555 dus door driekwart van de respondenten als het goede doel bij rampen wordt aangeduid, blijken verrassend weinig mensen te weten welke goede doelen de Samenwerkende Hulporganisaties vormen. Slechts twintig procent zegt dat te weten.

Onderzoek

Het hele onderzoeksrapport van het NDP is hier te lezen.

Meer over Noodhulp CBF Giro555 NDP Donateursvertrouwen Consumentenvertrouwen Kien Samenwerkende hulporganisaties Syrië Happy Horizon Non-profit Turkije

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close