Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

NDP: tot uitbraak coronacrisis steeg donateursvertrouwen

Onderzoek

23 april 2020

Tot de uitbraak van de coronacrisis is het donateursvertrouwen het afgelopen kwartaal gestegen. Dat blijkt uit de resultaten van de recentste enquête aan het Nederlands Donateurspanel van WWAV en het CBF, in samenwerking met onderzoeksbureau Kien. Uit de aanvullende vragen van deze periode blijkt dat één op tien mensen bereid is een deel van het ontvangen vakantiegeld aan goede doelen te schenken en twee-derde als donateur invloed wil hebben op de keuzes van goede doelen.

Logo van het Nederlandse Donateurspanel
Logo van het Nederlandse Donateurspanel © WWAV

door Marijn Thijs

Donateursvertrouwen (en corona)

De index van het donateursvertrouwen is ten opzichte van de meting in december 2019 licht gestegen, naar -6. Daarmee ligt het nog steeds op de stabiele koers van de afgelopen drie jaar, maar daar zou binnenkort wel eens verandering in kunnen komen. Deze meting is namelijk gedaan in de eerste drie maanden van het jaar, dus voor de coronaperiode.

‘Het onderzoek van het indexcijfer van maart vond plaats tussen dinsdag 10 maart en dinsdag 17 maart. Twee belangrijke data in de coronacrisis lagen in deze periode: donderdag 12 maart (maatregelen voor het mijden van sociaal contact) en zondag 15 maart (aanvullende maatregelen),’ schrijven de onderzoekers in het rapport. De eerste gevolgen van de coronacrisis zijn dus meegenomen in de peiling, maar hebben relatief weinig invloed op de resultaten van het volledige kwartaal.

Woensdag werd bekend dat het consumentenvertrouwen voor de maand april enorm gekelderd is als gevolg van de coronacrisis. Het verleden wijst uit dat de twee indices elkaar vaak volgen, dus de verwachting van WWAV is dat de resultaten van de volgende kwartaalmeting mogelijk minder positief zijn.

Vakantiegeld 

De enquêteurs vragen het panel ook ieder kwartaal naar hun mening over een aantal andere onderwerpen. Ditmaal vroegen ze of mensen overwegen hun jaarlijkse vakantiegeld te besteden aan een extra gift. Van de respondenten die vakantiegeld ontvangen staat ongeveer tien procent open om extra te geven. Dit kan voor goede doelen aanleiding zijn om deze vraag in mei of juni aan donateurs te stellen. Daarbij is opvallend dat zestigplussers vaker een deel van hun vakantiegeld afstaan aan goede doelen dan veertigers (achttien procent om vijf procent).

Donateursinvloed

Vervolgens werd het panel gevraagd naar de aspecten waarop ze als donateur invloed zouden willen hebben. 36 procent van de respondenten vinden het prima om weinig invloed te hebben; vaak zijn dat de oudere donateurs.

Van de panelleden die wel invloed willen hebben op de manier waarop hun gift besteed wordt wil meer dan de helft invloed hebben op de te financieren projecten en hoe hun gift bij het goede doel wordt verdeeld (59 en 55 procent). Ook vinden veel mensen het fijn om invloed te hebben op de locatie waar de gift wordt besteed. Bij de optie ‘Anders, namelijk…’ gaven opvallend veel mensen aan dat ze willen voorkomen dat de organisatie een te hoog salaris aan de directeur uitkeert en/of organisatie- en bureaukosten besteedt, aldus WWAV. 

Criteria keuze goed doel

Die bevinding komt later, bij een vervolgvraag over de criteria die men hanteert bij het kiezen van een goed doel, nogmaals terug. De respondenten mochten drie criteria noemen. 35 procent vindt het belangrijk dat de overheadkosten van de organisatie (directiesalaris, reclame, huisvesting etc.) laag zijn. Enkel wie of wat met de gift geholpen wordt is voor het panel een belangrijker criteria; twee op elke drie mensen noemen het bestedingsdoel. Ook de impact van de gift (29 procent), het merk (26 procent), de betrouwbaarheid (ANBI-status of CBF-Erkenning, 22 procent) en transparantie (19 procent) worden vaak als keuzecriterium genoemd.

Bron: WWAV
Meer over Doneren WWAV Nederlands Donateurspanel NDP Donateursvertrouwen Doelbestedingen Invloed Kien

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close