Artikelen per label
-
De situatie bij onze Zuiderburen
Veel van de ontwikkelingen die in Nederland de afgelopen jaren speelden, zijn ook in België aan de orde. We lichten er enkele opvallende aspecten uit.
-
Als je open bent groeit het vertrouwen
Goede doelen doen hun best alles zo mooi mogelijk voor te stellen. Men is ook altijd bezig uit te leggen dat er ‘zo weinig mogelijk kosten gemaakt worden en dat er zoveel mogelijk aan de doelstelling wordt besteed.’ Alsof er iets mis is met het maken van kosten. En over hun fouten willen ze liever niet praten. Het lijkt wel alsof ze een beetje bang zijn voor de pers en vooral voor negatieve publiciteit.
-
Vera Peerdeman over goede doelen en grote gevers
In de afgelopen tien jaar heeft het werven van grote giften steeds meer aandacht gekregen van fondsenwervers in Nederland. En dat is niet gek, want het potentieel liegt er niet om. Als je de collega’s in Angelsaksische landen mag geloven kun je met een goed doordacht grotegiftenprogramma een flink rendement behalen en je inkomsten aanzienlijk vergroten. Wij zijn benieuwd of het nog steeds reëel is om deze resultaten ook in Nederland te verwachten. Daarom vroegen we specialist Vera Peerdeman, oprichter van bureau Nassau, naar haar visie.
-
Onlinewerving heeft de toekomst
Over de onlineontwikkelingen in de achter ons liggende jaren organiseerden we een rondetafelgesprek met David Verschoor, Marc Schoutens en Ewald Verhoog en gespreksleider Walter van Kaam: “We kijken naar de geschiedenis, de ontwikkeling en de toekomst van onlinewerving. In 1995 was een fondsenwerver in Nederland al blij als hij over e-mail beschikte, want het grootste deel had dat nog niet. We zijn in twintig jaar in een heel andere wereld terechtgekomen.’’
-
De wereld achter de kledingcontainers
Vroeger in zakken aan de straat, de laatste jaren steeds meer in grote containers. In Nederland wordt al zo’n veertig jaar kleding ingezameld voor ‘het goede doel’. Een beproefde methode die wellicht passé lijkt, maar waar nog steeds aan te verdienen valt, al is het er met de jaren niet makkelijker op geworden.
-
Er is geven na de dood
In de jaren negentig was het absoluute 'not done': mensen benaderen voor hun nalatenschap. Ik kwam in die jaren tijdens een brainstorm met de kreet ‘er is geven na de dood’, als pay-off voor een campagne. Maar dat kon absoluut niet, volgens de collega’s.
-
Loyaliteit is nodig voor het opbouwen van een duurzame relatie
In dit artikel kijken we niet zozeer naar de invulling van een loyaliteitsprogramma, maar naar de wijze waarop je loyaliteit kunt meten. Waar moet je rekening mee houden, waar moet je naar kijken en welke factoren zijn er?
-
Nationale erfenissencampagnes: een wereldwijde hype
In ons jubileumnummer dat vorige maand verscheen hebben we laten zien dat het werven van nalatenschappen in Nederland een serieuze bezigheid is geworden. Dat geldt ook voor andere landen. In veel van die landen wordt jaarlijks een publiekscampagne gehouden, om de werving door en voor individuele goede doelen te ondersteunen.
-
Op vrijwilligers kun je rekenen
Met de Troonrede van 2013 doet ‘de participatie- maatschappij’ haar intrede in Nederland. Niet de ‘Dikke Ik’ staat de komende jaren centraal, maar de eigen verantwoordelijkheid en betrokkenheid van burgers. Kortom, Den Haag stuurt aan op een vrijwillige inzet van burgers voor de samenleving. Hoe ging dat de afgelopen jaren?
-
De geldkraan wordt steeds verder dichtgedraaid
Precies vijftig jaar geleden rolde Nederland voor het eerst een royaal medefinancieringsstelsel uit voor ontwikkelingsorganisaties. Inmiddels is daar weinig meer van over. Hoe veranderde het financiële landschap van de ontwikkelingssector de laatste vijftien jaar? Een overzicht.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 86
- 87
- 88
- ...
- 113
- Volgende pagina