Artikelen per auteur
-
Een sterk imago draagt bij aan betere resultaten
Niet elk succes is te danken aan een sterk merk en niet elk sterk merk is succesvol. Wat ik wel met zekerheid durf te stellen, is dat een sterk imago bijdraagt aan betere resultaten. Een sterk merk trekt betere medewerkers aan, bindt makkelijker grote sponsoren en bekende Nederlanders aan zich én haalt sneller donaties binnen. Het is voor Greenpeace gemakkelijker om aan goede mensen te komen dan voor Milieudefensie, en voor Warchild gemakkelijker dan voor Jantje Beton of het Lilianefonds. Speciaal voor dit jubileumnummer kom ik met sterke en minder sterke voorbeelden van branding in de afgelopen twintig jaar.
-
Nationale erfenissencampagnes: een wereldwijde hype
In ons jubileumnummer dat vorige maand verscheen hebben we laten zien dat het werven van nalatenschappen in Nederland een serieuze bezigheid is geworden. Dat geldt ook voor andere landen. In veel van die landen wordt jaarlijks een publiekscampagne gehouden, om de werving door en voor individuele goede doelen te ondersteunen.
-
Op vrijwilligers kun je rekenen
Met de Troonrede van 2013 doet ‘de participatie- maatschappij’ haar intrede in Nederland. Niet de ‘Dikke Ik’ staat de komende jaren centraal, maar de eigen verantwoordelijkheid en betrokkenheid van burgers. Kortom, Den Haag stuurt aan op een vrijwillige inzet van burgers voor de samenleving. Hoe ging dat de afgelopen jaren?
-
De geldkraan wordt steeds verder dichtgedraaid
Precies vijftig jaar geleden rolde Nederland voor het eerst een royaal medefinancieringsstelsel uit voor ontwikkelingsorganisaties. Inmiddels is daar weinig meer van over. Hoe veranderde het financiële landschap van de ontwikkelingssector de laatste vijftien jaar? Een overzicht.
-
Word ook facebookprofeet!
Vorige maand was ik op een congres over Facebookmarketing. Ik wilde graag weten wat nou het geheim is van een succesvolle socialmediacampagne. En hoe dat voor non-profits nuttig kan zijn. Weliswaar kende ik geen van de sprekers maar hé, ik ben een digital immigrant, dus dat lag natuurlijk aan mij.
-
Met wie praat je eigenlijk?
Of je sociale media nu gebruikt om fondsen te werven, bewustwording te genereren of nieuwe netwerken met supporters te ontwikkelen, stel jezelf eerst deze vraag: Met wie praat ik eigenlijk?
-
Kleding zonder grenzen een geslaagde actie
Aan het begin van dit jaar deed Zending over Grenzen een wereldrecordpoging kleding inzamelen tijdens de 70ste editie van de Huishoudbeurs in de RAI. Het Guinness Book of Records werd niet gehaald, maar toch kijkt Zending over Grenzen met een zeer positief gevoel terug op de actie. Wij keken met hen mee.
-
Hoe houd je je donateurs vast?
Het vasthouden van donateurs wordt steeds belangrijker, nu het aantrekken van nieuwe donateurs moeilijker en kostbaarder wordt. Reden er in dit blad veel aandacht aan te besteden. Ook op het IFC-congres in oktober in Noordwijkerhout wordt het aan de orde gesteld, onder andere door professor Adrian Sargeant, die er op ons verzoek dit artikel over schreef.
-
Als je open bent groeit het vertrouwen
Goede doelen doen hun best alles zo mooi mogelijk voor te stellen. Men is ook altijd bezig uit te leggen dat er ‘zo weinig mogelijk kosten gemaakt worden en dat er zoveel mogelijk aan de doelstelling wordt besteed.’ Alsof er iets mis is met het maken van kosten. En over hun fouten willen ze liever niet praten. Het lijkt wel alsof ze een beetje bang zijn voor de pers en vooral voor negatieve publiciteit.
-
Vera Peerdeman over goede doelen en grote gevers
In de afgelopen tien jaar heeft het werven van grote giften steeds meer aandacht gekregen van fondsenwervers in Nederland. En dat is niet gek, want het potentieel liegt er niet om. Als je de collega’s in Angelsaksische landen mag geloven kun je met een goed doordacht grotegiftenprogramma een flink rendement behalen en je inkomsten aanzienlijk vergroten. Wij zijn benieuwd of het nog steeds reëel is om deze resultaten ook in Nederland te verwachten. Daarom vroegen we specialist Vera Peerdeman, oprichter van bureau Nassau, naar haar visie.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 86
- 87
- 88
- ...
- 113
- Volgende pagina