Artikelen per auteur
-
Maandblad
Het gat tussen het vorige nummer (november vorig jaar) en dit Vakblad hebben we bewust laten vallen. Want vanaf dit nummer verschijnt Vakblad Fondsenwerving voortaan elke maand (m.u.v. de twee zomermaanden). De verandering naar een maandblad zorgt ervoor dat we de aanzwellende stroom informatie en artikelen voor fondsenwervers en hun instellingen beter de baas kunnen. Met het opschakelen van zes naar tien maal per jaar, gaan we dwars tegen de stroom in. Dat maakt het des te leuker. Dat we daarnaast ook veel meer digitaal gaan doen, maakt het nog leuker.
-
Voorstel afschaffing giftenaftrek slaat plank volledig mis
Soms hoop ik dat mijn vrienden in de filantropie even vergeten zijn dat ik gepromoveerd fiscaal econoom ben. Dat overkwam mij toen de door de Tweede Kamer ingestelde Commissie Inkomstenbelasting en Toeslagen vorige week pleitte voor de afschaffing van de giftenaftrek voor goede doelen.
-
The past is funding today, but what about tomorrow?
Op 1 oktober verzorgde het Engelse Institute of Fundraising een congres over de werving van erfenissen en legaten in het United Kingdom. Theo Hesen ging, zag, hoorde en doet verslag met een vrije samenvatting van presentaties en discussies.
-
Ga eens langs bij Lenie 't Hart
Het imago van de goededoelensector is slecht, dat is een inmiddels alom geaccepteerde mening. Het publiek is cynischer geworden ten aanzien van goede doelen de laatste jaren. Maar hoe komt dat? Komt dat door journalisten die vervelende stukjes schrijven? Natuurlijk niet. Het heeft te maken met de emancipatie bij de consument en hoe goede doelen daarop inspelen.
-
Efficiënte organisaties bereiken meer
Een organisatie kan wel goed werk verrichten, maar dat betekent nog niet dat het werk ook efficiënt en slim gebeurt. Door efficiënt te werken kan een organisatie haar resultaat vaak met tientallen procenten verhogen.
-
Van kanker word je geen betere fondsenwerver
Ongeveer een jaar geleden spraken we voor het Vakblad met Fons van Rooij, naar aanleiding van zijn vertrek bij het bureau WWAV. Fons volgde zijn hart en besloot na jaren betrokkenheid bij het bureau, dat hij mede had opgericht, vol energie en plannen een geheel nieuwe weg in te slaan. Toen kreeg hij kanker.
-
Versterk je merkloyaliteit met direct mail
Dit is het laatste artikel in de serie ‘Hoe maak je direct mail (nog) effectiever’? Bij veel mailings van goede doelen staat het genereren van extra donaties centraal. Maar je kunt direct mail ook inzetten om de loyaliteit van donateurs aan de organisatie te versterken.
-
Friendraising, de next step in fondsenwerving
Op 26 september 2012 is het eerste exemplaar van 'Handboek Friendraising – 21 strategieën om vrienden duurzaam aan je organisatie te verbinden' uitgereikt aan Erica Terpstra, ambassadeur van dance4life. Auteur van het boek Vera Peerdeman pleit voor een mentaliteitsverandering: "Het is tijd voor friendraising, naast fundraising."
-
Is er een weg naar de christelijke gevers?
Christenen zijn gulle gevers. Dat was de strekking van een artikel in het vorige nummer van Vakblad Fondsenwerving. Nu deel 2: zijn er goede manieren om deze doelgroep te bereiken?
-
Goededoelenlot of noodlot?
De Goede Doelen Loterijen hebben een positief imago. Als je wint dan is dat leuk. Win je niet, dan winnen in elk geval de goede doelen. Dat is ook de manier waarop we in het algemeen kijken naar de Nationale Postcode Loterij, de BankGiro Loterij en de VriendenLoterij: positief en vrolijk. Maar dat is niet het hele verhaal. Het enorme succes van de afgelopen twee decennia onderstreept dat positieve beeld: het lijkt niet meer stuk te kunnen. Dat is een goed bericht voor al die goededoelenorganisaties die door de Goede Doelen Loterijen worden ondersteund. Helaas moeten we dat beeld nuanceren.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 107
- 108
- 109
- ...
- 114
- Volgende pagina