Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Column 25 jaar Vf: Een kwarteeuw aan kennis, netwerk en inspiratie

Column

12 december 2023

Zonder al te filosofisch over te willen komen, draait wat mij betreft het leven, maar ook fondsenwerving, om betekenisvolle verbindingen. Van betekenisvolle momenten met familie en vrienden tot betekenisvolle momenten in journeys voor donateurs en supporters. Het zijn dit soort momenten die aan de basis liggen van diepgaande en duurzame relaties.

door Gülsün Gün

Terugkijkend op 25 jaar Vakblad fondsenwerving zie ik dezelfde rode draad aan betekenisvolle verbindingen. Inmiddels meer dan ‘een vakblad’, is het een platform waar de verbinding tussen experts en fondsenwervers, vraag en aanbod, profit en non-profit, kandidaten en werkgevers, leveranciers en organisaties, strategie en uitvoering, systemen en mensen, tussen fondsenwervers onderling en natuurlijk de verbinding tussen donateurs en organisaties aangemoedigd en gefaciliteerd wordt.

De meesten van jullie zullen het wel met mij eens zijn dat het Vakblad en de Vakdag een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van ons vakgebied. In de afgelopen jaren is een duidelijke professionaliseringsslag te zien in de kwaliteit van de onderwerpen en de unieke kennis die wordt gedeeld. Neem bijvoorbeeld de artikelen uit voorgaande edities, zoals het gebruik van kunstmatige intelligentie voor fondsenwerving, cryptodoneren en de geefpersona’s van HOGENT. Relevante kennis en innovatie laagdrempelig beschikbaar gemaakt voor ons vakgebied. 

Wat mij opvalt is de toegenomen diversiteit in het blad. Het biedt een podium aan een scala van stemmen: van musea, universiteiten tot een lokale stichting. Van de stem van een hoogleraar over een groot onderzoek tot de stem van een fondsenwerver die haar ervaring met ons deelt.

Stemmen afkomstig uit het binnen- én buitenland. Stemmen die ons vakgebied rijker maken. Het liefst zou ik de diversiteit aan achtergronden en culturen ook willen zien toenemen in het vakblad. Zodat in tijden van polarisering ook op dat gebied meer betekenisvolle verbindingen ontstaan. Zo maken we met elkaar ons vakgebied niet alleen rijk, maar kleurrijk!

--

Deze column stond eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 25, nummer 6, dat in december 2023 verscheen.

Meer over Vakblad fondsenwerving Gülsün Gün Verbinding 25 jaar Vakblad Columns VF 25-6

Gülsün Gün

Gülsün is founder van Studio 4 Impact, het Donor Experience bureau voor de non-profit. Als CX-expert begeleid ze organisaties in de transitie van campagnegedreven naar datagedreven en donateurgericht. Daarnaast geeft ze regelmatig workshops en masterclasses op het gebied van ‘klant centraal’ en ‘journeys’ om fondsenwervers de kennis en methodieken aan te reiken om echt klantgericht te denken en werken. Sinds begin 2021 deelt ze, zowel in het Vakblad als op de Vakdag, haar expertise.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close