Zonder al te filosofisch over te willen komen, draait wat mij betreft het leven, maar ook fondsenwerving, om betekenisvolle verbindingen. Van betekenisvolle momenten met familie en vrienden tot betekenisvolle momenten in journeys voor donateurs en supporters. Het zijn dit soort momenten die aan de basis liggen van diepgaande en duurzame relaties.
Terugkijkend op 25 jaar Vakblad fondsenwerving zie ik dezelfde rode draad aan betekenisvolle verbindingen. Inmiddels meer dan ‘een vakblad’, is het een platform waar de verbinding tussen experts en fondsenwervers, vraag en aanbod, profit en non-profit, kandidaten en werkgevers, leveranciers en organisaties, strategie en uitvoering, systemen en mensen, tussen fondsenwervers onderling en natuurlijk de verbinding tussen donateurs en organisaties aangemoedigd en gefaciliteerd wordt.
De meesten van jullie zullen het wel met mij eens zijn dat het Vakblad en de Vakdag een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van ons vakgebied. In de afgelopen jaren is een duidelijke professionaliseringsslag te zien in de kwaliteit van de onderwerpen en de unieke kennis die wordt gedeeld. Neem bijvoorbeeld de artikelen uit voorgaande edities, zoals het gebruik van kunstmatige intelligentie voor fondsenwerving, cryptodoneren en de geefpersona’s van HOGENT. Relevante kennis en innovatie laagdrempelig beschikbaar gemaakt voor ons vakgebied.
Wat mij opvalt is de toegenomen diversiteit in het blad. Het biedt een podium aan een scala van stemmen: van musea, universiteiten tot een lokale stichting. Van de stem van een hoogleraar over een groot onderzoek tot de stem van een fondsenwerver die haar ervaring met ons deelt.
Stemmen afkomstig uit het binnen- én buitenland. Stemmen die ons vakgebied rijker maken. Het liefst zou ik de diversiteit aan achtergronden en culturen ook willen zien toenemen in het vakblad. Zodat in tijden van polarisering ook op dat gebied meer betekenisvolle verbindingen ontstaan. Zo maken we met elkaar ons vakgebied niet alleen rijk, maar kleurrijk!
--
Deze column stond eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 25, nummer 6, dat in december 2023 verscheen.