Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

De toekomst van direct mail: van massa naar maatwerk

25 juli 2023

Direct mail (DM) is al jaren een krachtig middel in de fondsenwervende programma’s van goede doelen. Van oudsher werd het gebruikt als bulkkanaal. Grote aantallen identieke berichten werden verstuurd naar een breed publiek. Het doel: zoveel mogelijk mensen bereiken in de hoop dat zoveel mogelijk mensen geven. Maar de fondsenwervende sector is constant in beweging. Als goed doel wil je dat jouw DM-programma daarin meebeweegt. Hoe je dat doet? Zet je donateur centraal. Margriet Mol gaat in op de veranderingen, met als voorbeeld de Maag Lever Darm Stichting.

Als je wist dat jouw achterban uit deze groepen bestond, zou je ze dan
allemaal hetzelfde benaderen?
Als je wist dat jouw achterban uit deze groepen bestond, zou je ze dan allemaal hetzelfde benaderen? © Mailtraffic

door Margriet Mol

Dit is wat er verandert

Communicatiekanalen. Door de opkomst van online media en het populairder worden van face-to-facewerving, zijn goede doelen steeds minder afhankelijk van één specifiek kanaal. Daardoor vindt een verschuiving plaats in de rol van kanalen zoals DM. De manier van geven. Het aantal losse donaties uit DM daalde de afgelopen jaren, maar de gemiddelde gift steeg. Inkomsten uit toezeggingen zijn toegenomen. En ook online giften stijgen langzaam. De verdwijning van de acceptgiro zal de manier van geven verder veranderen. (bron: Analyse Data Inside op basis van giftdata van ruim 1,2 miljoen particuliere donateurs). De donateur. Traditionele donateurs die losse giften op direct mailings geven, worden langzaam vervangen door een nieuwe generatie donateurs: jongere, meer digitale, mensen die gewend zijn aan snelle communicatie op maat. Deze donateurs hebben veel prikkels te verwerken, waardoor hun aandachtsspanne korter is dan ooit. De kosten. De kosten voor de productie en verzending van mailpacks zijn gestegen, waardoor steeds meer goede doelen kijken naar mogelijkheden om kosten te besparen. Denk aan het aanscherpen van adresselecties om kleinere aantallen te verzenden.

Direct mail blijft onmisbaar

Ondanks de genoemde veranderingen, blijft DM een belangrijk kanaal. Goede doelen danken nog steeds zo’n dertig procent van hun particuliere inkomsten aan DM, blijkt uit analyse van Data Inside op basis van giftdata van ruim 1,2 miljoen particuliere donateurs. Niemand weet hoe de toekomst eruitziet, maar papieren brieven zullen hun waarde nog vele jaren behouden. Er is nu alleen meer nodig dan het ouderwetse ‘schieten met hagel’ om donateurs actief en betrokken te houden. Direct mail verschuift van een bulkkanaal naar een kwaliteitskanaal. Een kanaal ‘op maat’ voor de donateur.

Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen:

https://www.fondsenwerving.nl/vf-account-maken

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over Direct Mail Data Data Inside MLDS Personalisatie Mailtraffic Datagedreven fondsenwerving RFM VF 25-4 Fleur Enklaar Margriet Mol Simone Mercx

Margriet Mol

Gastauteur

Margriet Mol is adviseur fondsenwerving bij Mailtraffic. Sinds haar studie Fundraising, Grantmaking & Sponsoring aan Hogeschool Windesheim werkt Margriet ruim vijf jaar vanuit de bureauzijde voor verschillende goede doelen. Ze specialiseert zich in datagedreven fondsenwerving op het gebied van direct mail.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close