Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Het Longfonds en World Vision betrekken hun achterban bij het werk

Onderzoek

6 februari 2020

Iedere ANBI is opgericht met een bepaald maatschappelijk doel voor ogen. Vaak met hele vanzelfsprekende dynamiek: een donateur geeft geld, het goede doel bepaalt hoe het geld wordt besteed en de doelgroep merkt de effecten van de investering. Maar wat als de hele boel omgedraaid wordt? Wat als de doelgroep echt invloed kan uitoefenen op de missie en de besteding?

Portret van een kind dat net zijn sponsor heeft gekozen voor het programma 'Chosen'
Portret van een kind dat net zijn sponsor heeft gekozen voor het programma 'Chosen' © World Vision

door Marijn Thijs

Het is een organisatiestructuur die je in de sector langzaam maar zeker vaker tegenkomt. We kenden het al van geoormerkt geven: de donateur kiest uit enkele door de fondsenwervende instelling voorgestelde projecten, waaraan zij of hij geeft. Maar nu gaat het verder, met als resultaat meer betrokkenheid van de doelgroep bij de goededoelenorganisatie, die op haar beurt op een doelgerichtere manier haar eisen en wensen kan realiseren. En dan levert het ook nog eens mooie verhalen op. Vakblad fondsenwerving sprak met twee organisaties die de input van hun doelgroep omarmd hebben: het Longfonds en World Vision.

Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen:

https://www.fondsenwerving.nl/vf-account-maken

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over Financiën Trends Longfonds World Vision Nederland Vf 22-1 Chosen Marlies Wegerif Michael Rutgers

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close