Advertentie

Advertentie

Advertentie

Verkleedpartijtje

Column

9 juli 2019

Soms zie ik kansen voorbij komen en denk ik: wie grijpt ze? Welk goed doel haalt en vertaalt dit idee met succes naar Nederland?

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie.

door Jeroen Talens

Elk jaar wordt op de eerste maandag van mei in het Metropolitan Museum in New York het ‘Met Ball’ gehouden. Officieel is het de opening van de jaarlijkse modetentoonstelling in het museum. Maar het ontleent zijn reputatie vooral aan de extravagante kleding waarmee beroemdheden naar de opening komen.

Mijn eerste gedachte is dan: hebben we dat in Nederland ook? Nou nee dus. Genoeg beroemdheden en voldoende behoefte aan extreme outfits. Maar eigenlijk geen vaste tijd en plaats om die flamboyante kant aan het volk te tonen. Terwijl ook ónze sterren smachten naar extra aandacht!

Nu ik erover nadenk: het dichtst in de buurt komt Prinsjesdag, dat zich door de jaren heen heeft ontwikkeld tot een parade van malle hoedjes. Maar daar houdt de vergelijking echt op, want Prinsjesdag gaat dan wel over geld maar is zeker geen fundraiser.

Het Met Ball haalt met succes geld op voor de kostuumcollectie van het museum: de teller stond dit jaar na de opening al op 15 miljoen dollar. En naar verwachting loopt het bedrag tijdens de tentoonstelling richting 200 miljoen. Bedragen waar de gemiddelde fondsenwerver spontaan van gaat watertanden.

Het New Yorkse modefeestje werd in 1948 voor het eerst gehouden. In die tijd bestond het alleen uit een nachtelijk diner in het museum (nog zo’n topidee dat je zo kunt jatten!) en toegangskaartjes waren maar 50 dollar per stuk. De tijden veranderen…

'Wie harkt miljoenen binnen met een simpel verkleedpartijtje en een diner op een spannende plek?'

Dit jaar ontvingen slechts 600 vips een uitnodiging. Maar wat het echt lastig maakte: je werd geselecteerd door Anne Wintour persoonlijk (en wie The Devil Wears Prada heeft gezien, weet wat dat betekent). Als je deze auditie overleefde, moest je nog 30.000 dollar ophoesten voor een kaartje. Of 275.000 dollar voor een tafel. O ja: gewone stervelingen kunnen voor 25 dollar een kaartje voor de tentoonstelling te kopen (je hebt nog tot 8 september).

Terug naar de openingsavond. Het gala heeft elk jaar een ander thema en bezoekers worden geacht hier met hun outfit op in te spelen. Dit jaar was het thema ‘Camp: notes on fashion’. Nou dat liet Katy Perry zich geen twee keer zeggen: de zangeres betrad de rode loper verkleed als kroonluchter! En wat dacht je van Lady Gaga: zij had vier outfits over elkaar aangetrokken, waar ze zich op weg naar de ingang een voor een uitperste. Ja lieve mensen, ‘camp’ is een heerlijk ruim begrip.

De belangrijkste vraag is nu: wie adopteert de Nederlandse versie van dit doe-maar-gek-anders-ben-je-zogewoon feestje? Wie laat Geer en Goor en al die andere sterren shinen voor het goede doel? En wie harkt miljoenen binnen met een simpel verkleedpartijtje en een diner op een spannende plek?

Jeroen Talens

Columnist

Jeroen is creative director bij WWAV en vaste columnist voor Vakblad fondsenwerving.