Laat je horen

Column

28 mei 2019

Als gemiddelde Nederlander kijk ik dagelijks 171 minuten televisie, zit ik 39 minuten op Youtube, 33 minuten op Facebook en een kwartiertje op Instagram. Verder check ik 14 keer per dag mijn smartphone en besteed ik nog een minuutje aan Twitter.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Joshua Hoehne Unsplash

door Jeroen Talens

Omdat ik tussendoor ook nog werk, eet, slaap, sport en soms zelfs een praatje met de buren maak, zou je denken dat mijn dag wel is gevuld. Maar nee hoor, er is nog tijd voor een nieuw en opwindend fenomeen: de podcast.

Ben je een beetje bekend in podcastland? Het zijn online audiobestanden die je direct kunt afluisteren of downloaden. De term (een samentrekking van ipod en broadcast) dook voor het eerst op in 2004 en het medium is sindsdien bezig aan een gestage opmars.

Die groeiende populariteit komt vooral omdat je het luisteren naar een podcast prima kunt combineren met andere activiteiten. Het is ideaal voor onderweg. Of in de sportschool. Of tijdens het strijken. Bovendien is het sociaal aanvaardbaar (niemand die zeurt “zit je nou alweer te podcasten?!”).

Maar de podcast is ook een perfect medium voor storytelling. En waar stikt het van de goede verhalen? Juist, bij goede doelen. Alle reden dus om snel te beginnen en te leren. Het is een industrie die nog in de kinderschoenen staat en juist dat maakt het antrekkelijk voor mensen die houden van pionieren. Er zijn twee routes naar succes:

1. Start je eigen podcast

Volgens kenners heeft 1 podcastluisteraar dezelfde waarde als 10.000 radioluisteraars, omdat een podcast veel minder vluchtig is dan radio. Aan de andere kant: om luisteraars structureel te binden (= converteren naar een abonnements- vorm, zodat je nieuwe afleveringen automatisch toe kunt sturen) moet je van goeden huize komen.

Bedenk wat je te vertellen hebt, hoe je het wilt vertellen en hoe vaak je iets wilt vertellen. Bezuinig alsjeblieft niet op de microfoon en de opnameapparatuur – mensen moeten je wel kunnen verstaan! Maar het echte geheim is de host. De presentator. De verteller. Luisteraars moeten gaan houden van De Stem. Ze moeten hem herkennen en vertrouwen en direct doneren als De Stem dat zegt!

2. Adverteer op andermans podcast

Ben jij meer het type ‘geen woorden maar daden’? Koop dan zendtijd in op podcasts waar jouw potentiele doelgroep graag naar luistert. Denk vooral niet in reclameblokken of uitzendschema’s; bij podcast wordt je boodschap er random doorheen gemixt. Voordeel is wel dat ook hier De Stem jouw doel aanprijst.

Accepteer verder dat adverteren op podcasts een kwestie van trial & error is. Door het grote aanbod kun je wel heel gericht targeten. En om de kosten hoef je het niet te laten: reken op dit moment per 1.000 betrokken luisteraars op zo’n 50 euro.

Tot slot: duidelijke cijfers over de Nederlandse situatie ontbreken. Wel is bekend dat 40 procent van de Amerikanen weleens naar een podcast luisteren. En ik voorspel dat Nederland binnenkort ook massaal valt voor dit medium. Dus goede doelen: laat je horen!

De podcast is een perfect medium voor storytelling. En waar stikt het van de goede verhalen? Juist, bij goede doelen

Jeroen Talens

Columnist

Jeroen is creative director bij WWAV en vaste columnist voor Vakblad fondsenwerving.