Advertentie

Aanmelden voor de Nationale Vakdag Fondsenwerving 2019

Waarom maken goede doelen zich niet druk over hun communicatiekanalen?

Communicatie Opinie

28 februari 2019

Ontluisterend was het! Het gemak waarmee het belang van het kanaal telemarketing voor de inkomsten van goede doelen (en andere organisaties) opzij werd gezet ten faveure van de beheersing van consumentenirritatie. Van de zes Kamerleden, die aan het Algemeen Overleg van de Tweede Kamercommissie Economische Zaken en Klimaat deelnamen, hadden er vijf geen enkel probleem mee dat Staatssecretaris Mona Keijzer, zonder enig gedegen onderzoek naar de effecten op de inkomsten voor goede doelen, de opt-in bij telemarketing doorvoert. Kamerlid Moorlag van de PvdA probeerde nog even extra gas te geven door ook weer het bel-niet-aan-register op de kaart te zetten. Keijzer ging er nu niet in mee.

Telemarketing
Telemarketing © Chainarong06 // Shutterstock

door Patrick Jordens

Misschien is het te wijten aan onderschatting, maar ik neem waar dat de goede doelen zich openlijk nog geen grote zorgen maken. Er wordt geen urgentie gevoeld denk ik, terwijl die er wel zou moeten zijn. “We hebben altijd straatwerving nog”……… zou dat het zijn? Of “we kunnen altijd nog onze bestaande donateurs bellen!”. Wat zou er met de inkomsten van goede doelen gebeuren, vraag ik me af, als er toestemming voor telemarketing nodig is, je nog maar een jaar mag bellen met vertrokken donateurs zonder toestemming en er een bel-niet-aan-register is? Klinkt dat alarmerend? Het is allerminst ondenkbaar.

Abonneer je op fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in

Patrick Jordens

Gastauteur

Patrick Jordens is oprichter van het Compliance Huis, een groep organisaties die compliance met consumentenrecht, privacyrecht en informatiebeveiliging als specialisatie hebben. Daarvan maken deel uit DMCC Nederland (compliance adviesbureau), Weetwatjezegt (e-learningplatform) en The Trusted Third Party (TT3P – ICT-security compliance). Jordens is, vanuit zijn brede expertise op deze gebieden actief als bruggenbouwer tussen de politiek, de overheid, zijn toezichthouders en de markt. Hij voert, niet zelden namens de belangenorganisaties in de sector, gesprekken en onderhandelingen over de uitleg en invoering van (nieuwe) wet- en regelgeving, met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en toezichthouders.