Vakblad fondsenwerving het magazine voor fondsenwervend Nederland

Abonneren

Raffld: F'ck money. Make memories

Loterijen

22 november 2018

Peter-Paul: 'De loterijmarkt is niet gemakkelijk. De gemiddelde leeftijd van de loterijspeler neemt al jaren achtereen toe. Jonge mensen aantrekken is moeilijk. En internet wordt steeds belangrijker. Maar omdat we geen bestaand product hadden, konden we de markt volkomen vrij benaderen. Ik was ervan overtuigd dat er voor iets nieuws zeker ruimte in de markt is. Ongeveer een kwart van het totale aantal Nederlanders behoort tot de millennials. Van hen speelt ruim zestig procent maximaal twee keer per jaar mee in een loterij. Dat blijkt uit een enquête die we door Ruigrok NetPanel hebben laten uitvoeren. En iets meer dan de helft geeft maximaal eens per half jaar aan een goed doel. Als een deel van deze groep loten gaat kopen dan is dat zeer waarschijnlijk ‘nieuw geld' voor de goede doelen, die immers vijftig procent van de inleg krijgen. Ook onderzoeksbureau RBB Economics kwam tot de conclusie dat er ruimte in de markt is voor nieuwe loterij-initiatieven. Dat alles bracht ons ertoe een loterij speciaal voor millennials te bedenken, waar ze bij wijze van spreken hun bed niet voor uit hoeven. Dat wil zeggen om mee te spelen. Als ze winnen, moeten ze wel degelijk op pad.'

Rock the pistes
Rock the pistes

door Jaap Zeekant

'Want we hebben ons vanaf het begin voorgenomen om niet zomaar te vertrouwen op de goede afloop. We hebben wel alle middelen ingezet. Het hele koffertje uitgepakt en op tafel gelegd en onze intentie duidelijk gemaakt. We zijn als loterij een commerciële onderneming, net als alle andere loterijen. Het gaat uiteindelijk immers om het maximaliseren van de loterijopbrengst. Daar profiteert het goede doel direct van. Ik vind het prima dat wij door de mangel zijn gehaald voordat we onze vergunning kregen. Als diezelfde overheid er maar voor zorgt dat het speelveld gelijk is voor alle loterijen. Uiteindelijk heeft de rechter vastgesteld dat het een open markt is en dat er ruimte is voor nieuwe loterijen. En dat is natuurlijk ook zo. We vonden dat we een kans moesten krijgen en de rechter heeft ons gelijk gegeven. Al hadden we van heel wat kanten gehoord, 'veel succes ermee, maar het gaat je niet lukken.' Men vroeg zich ook altijd af of we de plek van de Postcodeloterij willen overnemen. Maar daar heeft het niets mee te maken. We zouden wel gek zijn om op dezelfde manier als de Postcodeloterij een loterij aan de man te willen brengen. Dat leg je natuurlijk af. Zij hebben het tot een ware kunst verheven. Wij gaan iets heel anders doen. We hebben ook een ander vertrekpunt, we zijn een IT-bedrijf dat gespecialiseerd is in loterijen. Lottovate is geboren op het internet.'

Maar daarmee heb je nog geen nieuwe loterij

'Wij zaten dus niet met het probleem dat we een bestaande loterij moesten inpassen in het leven van millennials. We konden bij het begin beginnen. We zijn gewoon gaan onderzoeken wat relevant is in hun leven. We hebben meer dan duizend millennials gesproken, in de leeftijd van 21 tot 35 jaar. In die gesprekken kwam van alles aan de orde, zoals hoe sta je in het leven, wat vind je belangrijk, wanneer ben je gelukkig. Maar ook over het gebruik van sociale media en online in het algemeen: speel je wel eens spelletjes online, geef je online wel eens geld aan goede doelen.'

'We hebben het kunnen vangen in een aantal hoofdthema's, onderwerpen die steeds weer terugkeerden. Daar hebben Raffld op gebaseerd. Millennials leven in het nu, ze willen nu dingen meemaken. Een ander aspect is dat ze hun verhalen, filmpjes, foto's willen delen. Waar we blij verrast door waren, is dat ze wel degelijk geïnteresseerd zijn in goed doen. Ze willen het alleen op een andere manier doen dan de generaties voor hen. Ze hebben weliswaar een kleiner budget, maar ze geven net zo lief geld aan een goed doel. Het moet iets zijn dat dichtbij ze staat, iets wat ze raakt. En ze willen ook weten hoe hun geld wordt ingezet, ze willen impact zien en daar via hun favoriete kanalen kennis van nemen. De gesprekken leverden ons zelfs een aantal motto's op. Het gaat niet om geld, maar om ervaringen. Een andere is ‘Vul jij je zakken of je leven?'

Bij Raffld draait het om het winnen van epische belevenissen: ervaringen waar je later samen nog vaak en met plezier aan zult terugdenken

Vervolgens zijn we in 'een pressure cooker' gaan zitten en hebben we allerlei onverwachte varianten bedacht op de gangbare loterijen. Dat leverde een enorme hoeveelheid ideeën op, waar we de vijfentwintig beste van aan de doelgroep hebben voorgelegd. Daar bleven er tien van over. Daaruit hebben we er drie gekozen, waarvan we wisten dat we het konden organiseren. En daaruit hebben we uiteindelijk de doelgroep er een laten kiezen. Dat is Raffld geworden. Daar zijn we heel blij mee. De grootste fout die we hadden kunnen maken, is een mooi product maken waar niemand op zit te wachten. Vooral in de techwereld loop je het risico dat je iets maakt wat technisch geweldig is, maar wat niemand wil. Daarom moet je vanuit de consument denken en altijd blijven testen. We zijn een onlineloterij. Het enige wat offline is, zijn de prijzen en de trekking; die vindt plaats bij de notaris in Amsterdam. Ook de promotie verloopt grotendeels online. We gaan niet op televisie adverteren want onze doelgroep kijkt nauwelijks nog tv. Die vinden we op Youtube en de sociale netwerken. Ook radio is belangrijk, maar ook gratis kranten zoals Metro. En dan natuurlijk de influencers op de sociale netwerken. Zo hebben we bij de lanceren samengewerkt met Pranksters, Youtubers die meer dan 135K volgers hebben op Youtube. We hadden afgesproken dat zij, in ruil voor een epische ervaring, een stunt zouden doen. Zij hebben toen in ruil voor een parachutesprong onze tagline ‘F'ck Money. Make Memories’ op het WTC en het hoofdkantoor van een Nederlandse bank geprojecteerd.

Epische ervaringen in plaats van geld?

Bij Raffld draait het om het winnen van epische belevenissen: ervaringen waar je later samen nog vaak en met plezier aan zult terugdenken. En je beleeft ze niet alleen, maar samen met drie vrienden die je kunt uitkiezen. Je kunt die drie vrienden ook vragen mee te spelen, waarmee je de kans om te winnen vergroot. Je kiest ook zelf voor welke prijs je meespeelt. Er zijn vier categorieën prijzen. Je doet telkens voor viermaal mee; bijvoorbeeld vier euro per lot in vier achtereenvolgende weken. Als je automatisch wilt meespelen, word je R’Member, abonnee zeg maar. Elke week op vrijdag is er een trekking. Hoe meer mensen er meedoen, des te meer de goede doelen ervan profiteren. Dat aantal is nu nog beperkt, omdat we net begonnen zijn. Het zijn Conservation International (natuurbescherming), CliniClowns, KNGF Geleidehonden en het Ronald McDonald Kinderfonds. Elke deelnemer kiest zelf één of alle goede doelen.

Het zijn echte en unieke belevenissen, veel reizen gecombineerd met allerlei activiteiten. We werken met ervaren partners, die ervoor zorgen dat de belevenissen steeds weer verschillend zijn. Typisch van die dingen die je niet zomaar zelf regelt. Denk aan een hele bijzondere stedentrip, alternatieve wintersport in de Oostenrijkse Alpen; op safari in Engeland, beleef het Russische ballet. We gebruiken het woord episch niet zomaar! We sturen iedere winnaar met drie vrienden naar een topbestemming – van New York tot Marrakesh en geven ze een verblijf in een luxueuze accommodatie. We zorgen voor avontuurlijke activiteiten, behind-the-scenes-toegang, soepele transfers en heerlijke diners. Als je gewonnen hebt, bellen we je op en laten je weten wat de prijs is.

En we vragen wanneer je kunt en wie er meegaan. Het wordt dan helemaal voor je geregeld. Je krijgt een GoPro-camera en we stimuleren je om er veel beeld van te maken en dat met je vrienden te delen. Het hele idee is gebaseerd op met elkaar delen, van samen meedoen en je kansen verhogen, via het helpen van goede doelen tot het delen van je ervaringen.

Hoe je het ook bekijkt, we zijn de eerste loterijvernieuwing sinds 1989

We zijn nog maar net begonnen en nu al leverde het prachtige verhalen op. Zo was Raffld op het NOS- journaal, op de dag van de lancering. Op dat moment zit een jonge vrouw, Vera, voor de tv. Ze vindt het een leuk idee en wil meespelen. Maar dat lukt niet, omdat haar e-dentifier het niet doet en ze dus niet kan betalen. Ze belt haar vriend Joost en vraagt of hij voor haar lid wil worden. Die is niet zo'n enthousiasteling als het om loterijen gaat. Maar hij laat zich toch overtuigen. En.... ze winnen!! Met zijn tweeën en twee vrienden gaan ze op reis naar IJsland om daar te gaan duiken tussen tektonische platen. En laat nou IJsland het land zijn waar ze als stel hun allereerste vakantie vierden! Toen ze ons dat verhaal mailde, hebben we daar enorm van genoten. Hoe je het ook bekijkt, we zijn de eerste loterijvernieuwing sinds 1989.

We zijn er natuurlijk niet alleen voor de millennials, maar het spreekt hen wel het meeste aan. We realiseren ons dat we, met een relatief kleine doelgroep, geen stormachtig begin maken. We nemen de tijd om het te ontwikkelen. Maar ik weet zeker dat we hiermee uiteindelijk ook andere doelgroepen gaan bereiken.

Check hier de video van Prankster

Lees hier het blog van Vera en Joost

Over Lottovate

Lottovate maakt deelname aan innovatieve loterijen via het internet mogelijk. Lottovate maakt deel uit van het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde ZEAL Network SE. ZEAL werd als Tipp24 opgericht in september 1999 in Hamburg, Duitsland. De ZEAL-groep heeft belangen in meerdere ondernemingen, alle opererend op het snijvlak van loterijen en het internet, onder andere in het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Nederland, Noorwegen en de Tsjechische Republiek. Zo is Juegos ONCE de strategische internetpartner in Spanje en UNICEF-lotteriet, ontworpen, gebouwd en gemanaged door Lottovate, is dat in Noorwegen. Sinds de oprichting is door ZEAL-groep een omzet van meer dan € 2,5 miljard gegenereerd. Daarmee is meer dan € 650 miljoen aan belastingen en heffingen bijgedragen. Sinds een succesvolle beursgang in 2005 (Prime Standard), is het bedrijf genoteerd aan de beurs in Frankfurt. Sinds 7 februari 2014 heeft ZEAL haar hoofdzetel in Londen en sinds 25 februari 2014 is Lottovate Nederland B.V. gevestigd in Amsterdam.

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap is hoofdredacteur van Vakblad fondsenwerving, waarvan hij – dit jaar twintig jaar geleden - ook oprichter is. Jaap heeft meer dan veertig jaar ervaring met alle facetten van de professionele fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Nederland Filantropieland is en Goede Doelen Nederland. Hij is ook penningmeester van de Nederlands – Vlaamse Vereniging van Onderzoeksjournalisten.